Sykkelvei, MDGs viktigste våpen for å frata folk bilen. Foto: Terje Pedersen / NTB.

Det rødgrønne byrådet vil lage sykkelvei der allerede finnes slike veier. Den store forskjellen er at de nye veiene medfører fjerning av en mengde p-plasser. Da jubler MDG.

Den storstilte utbyggingen av sykkelveier i Oslo bare fortsetter. Det rødgrønne byrådet har allerede fått anlagt slike veier rundt om i hele byen, på steder svært få forstår poenget med å ha dem. Bruken er ofte tilnærmet lik null.

Hele 13 milliarder kroner fra fellesskapets kasse er satt av til disse tiltakene. Verken ulykkesstatistikk eller noe annet tilsier behov for den massive og kostnadskrevende utbyggingen.

Mange har lurt på hva som er det egentlige motivet bak en slik tilsynelatende hodeløs plan. Svaret har gradvis blitt mer og mer tydelig:

Sykkelfeltene bygges ikke primært for at noen skal sykle. De er et påskudd til å rasere parkeringsplasser for byens innbyggere.

Allerede er flere tusen p-plasser fjernet rundt om i Oslo. Dette fører ikke automatisk til at folk slutter å ha bil, man får bare ekstra problemer når bilen skal benyttes. Mange opplever bilen som avgjørende for å få dagen til å gå opp, for andre representerer bilen viktig frihet og mobilitet.

Oslo har havnet i den underlige situasjon at byens myndigheter faktisk saboterer hverdagen for sine egne innbyggere, fremfor å gjøre den lettere. Politikerne er blitt folkets fiender.

Denne «krigen» mot parkeringsplasser ved å bygge unødvendige sykkelveier, har nå tatt en ny og nesten ubegripelig vending.

I den sentrale Ullevålsveien skal byrådet lage ny sykkelvei. Men her er det vel fungerende sykkelvei i begge retninger fra før.

Nåværende løsning innebærer imidlertid at det er p-plasser innenfor sykkelveien, dermed har beboerne et sted å gjøre av sine biler. Dette er en torn i øyet på bilhaterne i byrådet.

Derfor har man kommet på ideen om at det bør lages bredere sykkelvei her, slik at det ikke lenger er rom for p-plasser.

Avisen Vårt Oslo omtaler saken med følgende megetsigende tittel:

100 p-plasser fjernes etter vedtak om sykkelfelt i Ullevålsveien: – En highway for syklister, jubler Eivind Trædal (MDG).

Eivind Trædal, MDG. 

Dette ble vedtatt av de rødgrønne, mot stemmene fra Høyre, FNB og Frp. For velgerne er det verdt å merke seg at det (tidligere) borgerlige partiet Venstre her stemte med de rødgrønne.

Høyre begrunnet sin motstand blant annet slik:

— At 100 p-plasser forsvinner, hvorav 32 beboerplasser, uten å tilby erstatningsplasser er uheldig, mener Hoff og Høyres bystyregruppe.

FNB (Folkeaksjonen nei til bompenger) kommenterte det på denne måten:

— Jeg er som ivrig syklist ganske lei av å hele tiden bli tatt til inntekt for å fjerne p-plasser. For det er det dette tiltaket dreier seg om. Det er ikke tilrettelegging for syklister, dette er tilrettelegging for å fjerne biler. Og det hjelper ikke med to-tre HC-plasser eller lastelommer når det er 100 p-plasser for beboerne i området som blir fjernet, sier Bjørn Revil (FNB).

Men den omstridte MDG-politikeren Eivind Trædal bryr seg ikke nevneverdig om hva andre enn han selv mener:

MDGs Eivind Trædal jublet, ikke overraskende, over sykkelfeltene i Ullevålsveien.

— Vi gleder oss veldig til å sykle på nok en highway for syklister i Oslo. Dette er det bare å glede seg til, slår MDG-politikeren fast, ifølge Vårt Oslo.

Avisen burde muligens spurt Trædal når han selv syklet her sist? Han er bosatt i en helt annen del av byen, og berøres ikke av tiltaket.

Lær alt om klimasaken og hysteriet rundt den. Kjøp Kents bok her!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.