Sakset/Fra hofta

Sykkelvei mellom Stavanger og Sandnes stillbilde fra NRK video. Hvor mye kostet sykkelveien avbildet til høyre? Denne stubben ser ut til å være rundt 5 millioner kroner.

Mellom Stavanger og Sandnes er det bygget en ny sykkelvei til den svimle sum av 1,4 milliarder kroner. Per meter utgjør dette 100.000 kroner, opplyser NRK.

For de som ikke synes at sykkel er noe av det viktigste i livet, så er det kanskje vanskelig å se på den nye sykkelveien som noe annet enn en overdådig gave til de få, ivrige sjelene som ønsker å sykle mellom de to byene.

NRK skriver:

Prosjektleder i Statens vegvesen, Kari Smådal Turøy, sykler sammen med NRK på den 3,8 kilometer lange strekningen av den nye sykkelstamveien mellom Stavanger og Sandnes som skal åpne onsdag 2. september.

Hun kaller veien relativt nøktern.

– Den er egentlig ikke noe annerledes enn en vanlig bilvei. Det er asfalt, skilting, merking, veiskulder og beplantning. Det er ikke akkurat noen forgylte element.

Nøktern? Det er et usedvanlig valg av adjektiv. Alt til venstre på bildet fra Statens Vegvesen er sykkelveien:

Image may contain: sky, cloud and outdoor

Turøy mener at syklistene kommer bare tilbudet er der:

– Det viktigste med denne veien er at du kan sykle uten å være i konflikt med andre trafikanter. Du kan sykle fort og trygt. Hvis man skal få mange folk til å sykle, må man ha et godt tilbud, sier Turøy.

I Oslo har ikke sykkelveiene ført til nevneverdig mer sykling. De dyre prosjektene for å få folk til å sykle har heller vært en fullkommen fiasko. Den rødgrønne politikken i hovedstanden har ført til tomme, nærmest ubrukte sykkelfelter til milliarder av kroner.

«Det er anslått at kostnaden for utbygging av ca. 350 km sykkelvei vil være 14,1 milliarder», skriver Vi Menn, under spalten Sløseriombudsmannen.

Men folk er kanskje annerledes på Vestlandet? Den totale sykkelveien mellom Stavanger og Sandnes blir på 13 kilometer og forventes å bli ferdig i 2023. Denne sykkelveien blir over dobbelt så dyr per meter som de i Oslo. De Grønne trodde at 150.000 oslobeboere ville begynne å sykle bare det var nok sykkelveier. Det har ikke skjedd.

Journalist Øystein Ellingsen er i tvil om denne prisen for sykkelveien mellom Stavanger og Sandnes er verdt det. Han spør prosjektleder i Statens vegvesen, Kari Smådal Turøy:

– Er det verdt det?

– Det må andre svare på. Prosjektet var prioritert, og det var bestemt at det var dette vi skulle bruke pengene på. Så må syklistene svare på om det var verdt det, sier Turøy.

Hvem andre skal svare på dette? Politikerne eller skattebetalerne? Selv ivrige, lokale syklister syntes at dette ble dyrt.

– Det er veldig mye penger. Den kommer til å bli benyttet av mange, men det blir så veldig mye. De fleste vil ta den kjappeste veien til jobb uansett, sier Kåre Valen som sykler selv.

Kåre Valen sier at det ikke var noe problem å sykle før den nye sykkelveien kom. Det samme som mange syklister i Oslo også har påpekt:

– Jeg har syklet veldig greit før denne veien kom også.

Journalistene trengte ikke lete lenge for å finne flere med samme mening: Dette var dyrt.

– Det er tåpelig. Det finnes sykkelstier allerede.

– Bilistene betaler for alt. Dette er altfor dyrt. Jeg sykler selv også, men dette blir for flott, sier Reidar Rødal.

– 1,4 milliarder er bortkastet på en sykkelvei. Det er sløsing av penger og snart må det bli slutt på frynsegodene for syklistene, sier Eivind Lima.

Kanskje den nye sykkelveien kan fylles opp med ivrige el-sparkesyklister? Det har vist seg mer populært i Oslo enn sykler.

NRK