– Kan bli en verdenssensasjon som folk vil komme å se, sier kulturminister Abid Raja (V). Foto: Gorm Kallestad / NTB.

Stortinget har etter lange diskusjoner vedtatt et nytt pengesluk. Den nye skipstunnelen på Stad skal stå ferdig innen seks år. – Vil aldri lønne seg, sier rapport.

Det er værhardt på kyststrekningen ved Stad. Derfor har pressgrupper og myndigheter i mange år ivret for å få laget en skipstunnel (!) som skal gjøre båttrafikken tryggere.

Nå er prosjektet endelig vedtatt av Stortinget. Innen seks år skal tunnelen etter planen være ferdig, og vil være 1,7 kilometer lang, 50 meter høy og 36 meter bred.

– Dette er en stor dag. Vi har ventet flere tiår på klarsignal for bygging av verdens største skipstunnel, sa Randi Humborstad, prosjektleder for Stad skipstunnel, til Bergens Tidende.

Det hele møtes med jubel av lokale myndigheter, som Stad-ordfører Alfred Bjørlo (V).

Til VG erklærer han at dette vil bli intet mindre enn «et av verdens underverk».

Hans partifelle, kulturminister Abid Raja, er også begeistret, og mener dette «kan bli en verdenssensasjon», og at folk vil komme langveis fra for å se den.

FrP er blant de partier som er aller mest fornøyd med tunnelvedtaket. Partiet har stått sentralt i å få det gjennom. VG beretter:

– Frp fikk gjennomslag for å prioritere midler til Stad skipstunnel i forhandlingene med regjeringen om statsbudsjettet for 2021, sier Helge Andre Njåstad (Frp).

Han støttes av sin nye partileder Sylvi Listhaug:

– Stad skipstunnel er et viktig prosjekt for Vestlandet og næringslivet langs kysten vår, sier Listhaug.


Slik kan skipstunnelen se ut når den står ferdig, her innseilingen fra Kjøde − i den nordlige enden av skipstunnelen. Foto: Illustrasjon: Kystverket/Snøhetta / NTB.

Prisanslagene for det hele er foreløpig diffuse. Det eneste som er sikkert, er at det handler om milliardbeløp. Prosjektet er kostnadsberegnet til 2,8 milliarder kroner, ifølge Kystverket.

Men VG skriver at Stortinget opererer med en oppdatert kostnadsramme på 4 milliarder kroner. All erfaring tilsier at slike prisanslag kan øke betydelig underveis, og et tosifret milliardbeløp er ikke utenkelig.

I likhet med andre lokale tunnel- & broforkjempere rundt om i landet, ser heller ikke Stad-ordfører Bjørlo prisen som noe problem. (Pengene kommer uansett fra staten, og vil ikke kost Bjørlos kommune noe).

– …sammenlignet med store motorveiprosjekt på Østlandet, så er det ikke så mye. Dette prosjektet vil bli verdt investeringene, sier han til VG, og spiller inn et velkjent distrikts-kort.

Men så er spørsmålet: Hvor nødvendig er denne tunnelen? Kommer den til å bli mye brukt? Vil den virkelig lønne seg?

VG har tatt for seg dette aspektet, og svarene er ikke beroligende for den som er opptatt av fornuftig forvaltning av felleskapets midler:

Skipstunnelen vil aldri gå i pluss, men koste 26.000 kroner for hvert skip som passer de neste 40 årene, konkluderte en rapport bestilt av Finansdepartementet og Samferdselsdepartementet i 2018, skriver VG.

Det vil av mange oppfattes som nokså sjokkerende tall, og stiller ordfører Bjørlos argumentasjon om at prosjektet er «verdt investeringene» i et underlig lys.

Hva med brukerne? Enkelte av de store transportørene langs strekningen beretter at dette er et helt unødvendig prosjekt for dem:

VG skriver:

Hurtigruten har tidligere uttalt at de ikke ønsker å bruke tunnelen.

– De siste 15 årene har vi passert Stad nesten 12.000 ganger uten problemer. Mindre enn en håndfull ganger i året vi vurderer at værforholdene er så ille at vi ikke kan passere Stad, sa kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege i Hurtigruten i 2018.

Mange skip kommer til å seile rett forbi prestisjetunnelen, skrev NRK i fjor.

– Vi har så store båter at det går ganske greit i dag. Selvsagt kan det hende at vi kjører igjennom tunnelen på de verste dagene, når den først er der, men det er ikke noe som er veldig relevant for oss, sa Inge Vetrhus, daglig leder i Fjord Shipping.

Mye tyder på at det her vil brennes av milliarder på nok et symbolpreget infrastrukturprosjekt uten økonomisk bærekraft. Dette skjer samtidig som det på politisk hold jobbes iherdig for å kutte de oljeinntektene som gjennom tiår har gjort slike investeringer mulig.

Men festen har så vidt begynt, for bakom spøker Nord-Norgebanen.

Kjøp Kents bok her!

Kjøp Ruud Koopmans bok her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.