Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap). Foto: Alf Simensen / NTB

Nasjonal Transportplan er ment å være en styringsverktøy for samferdselspolitikk. I stedet har det blitt en liste over urealistiske ønskedrømmer og valgflesk for politikere som vil logre for lokale velgere.

Lokalt press om en bro her og en tunnel der rundt om i grisgrendte strøk, har sikret mange politikere nye år ved makten.

Politikere rundt omkring i landet har støttet og stemt frem hverandres prosjekter, etter prinsippet «jeg stemmer for din bro, så stemmer du for min tunnel».

Dette har sørget for en storstilt utbygging av infrastruktur i landet.  Men det har samtidig tappet den norske felleskassen for enorme milliardbeløp.

I stor grad har det vært snakk om ikke-rentable, til dels fullstendig irrasjonelle prosjekter med vanvittige prislapper på seg.

Men det blir aldri nok av slikt. Og i bakgrunnen lurer det aller største av disse prosjektene, nemlig selveste nord-norgebanen.

Dette er en ide som gang på gang er beskrevet som økonomisk komplett uforsvarlig. (Les Documents tidligere sak om dette, nederst på siden).

Men velgerne i nord er viktige, og før høstens stortingsvalg var det knapt en politiker som ikke hylte om at denne banen bygges.

Nå som brikkene er falt på plass i Stortinget for nye fire år, begynner jernbaneiveren å avta. Det er igjen tid for noe som kan minne om ansvarlig tankegang i enkelte partier.

Spesielt har Ap/Sp-regjeringen fått betenkeligheter. (Eller de våger igjen å snakke høyt om de betenkelighetene de har hatt hele tiden.)

De økonomiske realitetene blir rett og slett for tydelige til at selv de mest opportunistiske politikere  kan overse dem i lengden.

VG skriver om Støre-regjeringens brått iskalde føtter på samferdselssektoren:

Viktige avklaringer om store prosjekter som Intercity, Nord-Norgebanen og Fergefri E39 fremskyndes nå med ett år. Regjeringen går nå langt i å avlyse milliardveksten i samferdsel i årene fremover, innleder VG.

Ifølge VG kan ikke lenger regjeringen love gjennomføring av alle prosjektene som er ramset opp i det samferdselspolitiske rammeverket Nasjonal Transportplan.

– Dagens nasjonale transportplan er ikke lenger realistisk gitt utfordringene Norge står overfor, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) til VG

-Det blir det vel bråk av? spør avisen.

– Ja, det er sannsynlig at det er mange som blir opptatt av hva dette betyr for «mitt prosjekt», svarer han.

Regjeringen vil nå oppdatere Nasjonal Transportplan, og flere planlagte prosjekter i «ønskedrøm-klassen» skal ifølge VG være i faresonen:

*Intercity: Om det blir dobbeltspor helt ut i ytre Intercity, til Lillehammer, Halden og Skien.

Samferdselsministeren sier det blir det vanskelig å finne prioritering og midler til dette.

*Nord-Norgebanen. Regjeringen skal avklare om de faktisk vil bygge banen. Nå kommer det svaret i 2024, ikke 2025, bekrefter samferdselsministeren.

*Andre prosjekter som skal vurderes (og muligens legges på is), er fergefri E39 og Kongsvingerbanen.

–Det handler om kostnader som går i været på byggeprosjekter og så handler det om at vi – i alle fall de nærmeste årene – må prioritere annerledes, sier Nygård, blant annet. (Sitatene er noe forkortet av Document).

Forrige gang Nasjonal Transportplan ble oppdatert var i 2021, av Erna Solbergs regjering, og det var snakk om å øke budsjettene fra 80 til 90 milliarder kroner.

– Det var urealistisk da, men det er enda mer urealistisk nå, understreker Nygård.

Ved å kjøre en hard gjennomgang mot 2024, håper han at planen blir mer gjennomførbar.

–  Det som ofte har skjedd, er at det har blitt lagt frem forholdsvis ambisiøse planer fra regjeringen, så har det også vært plusset på i Stortinget kort tid før et valg, påpeker samferdselsministeren.

– Vi er avhengig av å gjenreise Nasjonal Transportplan som et troverdig styringsdokument, sier Nygård, og innrømmer med det at hele planen per i dag er helt ute av takt med virkeligheten.

Så nå fremskyndes revisjonen av planen til våren 2024. Det kan fort bli en ren slakt av lokale fantasiprosjekter over hele Norges land. Ikke minst ligger trolig drømmen om nord-norgebanen syltynt an.

– Så vil hvert enkelt statsbudsjett vise om vi har rom for å starte opp nye prosjekt eller ikke, avslutter samferdselsminister Nygård.

Spørsmålet er hvilke partier som har ryggrad til å si nei til nord-norgebanen og andre rådyre samferdselsdrømmer når det igjen går mot stortingvalg, høsten 2025.

Men det er også et annet og enda mer grandiost pengesluk som skal finansieres, nemlig det såkalte grønne skiftet.

Milliardene vil rett og slett ikke strekke til. Selv norske politikere vil oppleve at kassen er i ferd med å gå tom.

Les mer om nord-norgebanen:

Draumkvedet i nordnorsk reprise   

 

Den beste sommerlektyren finner du her:

Les nyheten fra Document forlag, bestill i dag:

Kjøp «Et varslet energisjokk» her!

Bestill også:

Kjøp Alf R. Jacobsens politiske bombe «Stalins svøpe: KGB, AP og kommunismens medløpere» her!

Lest denne? En utrolig aktuell bok!

Kjøp Jean Raspails roman «De helliges leir» fra Document Forlag her.

Husk å støtte Document:

Vi setter stor pris på et bidrag til vårt arbeid, bruk Vipps eller konto:

Bestill et abonnent, til deg selv eller noen andre. Det gir tilgang til alle våre saker straks de legges ut:

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.