Kommentar

Oslo skal bli Norges mest uvennlige by. Her skal slekt og venner betale avgifter for å møte eller hjelpe hverandre. Barnefamilier som ikke har råd til elbil skal melkes for penger og presses vekk fra veien så rikfolk skal få kjøre køfritt. Og turister som har lyst til å svinge innom sentrum med bil eller campingbil kan bare pigge av. Det er ikke bare slemt, usosialt og moralistisk forkvaklet – det er også fullstendig unødvendig: Oslo hadde enormt med «byliv» før de grønne fanatikerne gliste seg til makta. Oslofolk syklet så mye de kunne. Oslo var heller aldri så forferdelig forurenset. Sosialistene forsøker å fikse noe som aldri var ødelagt med primitiv moralisme, og ødelegger byen i ren maktkåthet. Bruk huet og stem på noe annet ved neste valg? Please?

De fleste har ingen ide om hvor gjennomgripende klimahysteriet er for utformingen av Oslo, og hvilken pris de må betale for gildet. Det er ikke fornuft eller realpolitikk som ligger bak fjerningen av parkeringsplasser, byggingen av sykkelveinett ingen trenger, sløsing på lekeprosjekter, «gatekunst» og utekontor, samt raseringen av kundegrunnlaget for sentrumsbutikkene. Bak ligger fundamentalisme. Og nå skal fundamentalistene stolt innføre 73 nye bomstasjoner i Oslo og Akershus, så folk virkelig skal få svi.

Absurd politikk, tilpasset en paddeflat by med sommer hele året

Grønn fanatisme driver Oslo Kommunes altoppslukende klimastrategi – uten at andre enn Fremskrittspartiet vil diskutere om det er riktig politikk for Oslo, eller om det har noen som helst effekt for jordkloden.Dette kunne kanskje gitt mening hvis man hadde noe å vise til av resultater, men nei. For 25 år siden erklærte de klimafrelste at hvis ikke alle fulgte deres innfall, så ville Aker Brygge ligge under vann i 2020, og vintersport ville bare være et minne. Bø!!!

Vel: Ingenting har slått til. Klimaspådommene er en total fiasko. Alle over 50 kan bekrefte at klimaet i Oslo er – vel, det er akkurat som før: Variert med mye vær. Skiføre i marka. Tåke på Holmenkolldagen. Fint om sommeren med varierende regn. Hvor er klimaendringene? Men trass null treffprosent lar lettlurte velgere dem fortsette med skremslene, med politikk tilpasset en paddeflat by i tropiske strøk.

For du har vel lagt merke til det? Glisende politikere som selger inn sykkel, sol, sommer, utekos og dansing i gatene, som om det er mulig i Oslo året rundt? Det er jo bare tøv. De tar ikke byen vår på alvor: Ingen danser eller koser seg i tomme bygater i regn, sludd, vind, kulde, snø, is og drittvær, og Oslo har mye kulde og drittvær. Hvor mange vil risikere liv og helse på sykkel i glatte, iskalde oppoverbakker, og hva synes legevakta og Trygg Trafikk om det? MdG er sjarlataner som selger luftslott, basert på problemer som ikke finnes, for en by de hverken respekterer eller anerkjenner.

73 nye bomstasjoner, og 13.5 milliarder til sykkelveier ingen trenger

Det altså klimahysteriet (og et desperat pengebegjær for å få sløse-budsjettet til å gå opp) som sørger for at byen skal mures inne bak bomstasjoner. Beboerparkering innføres uten at folk får parkert bilen sin for det, og Oslo brutaliseres og fortettes med boligblokker tettere enn 60-tallet – med forutsetning at like mange har bil som i 1920. Oslo har ikke lenger noen byplanleggings-politikk, samferdselspolitikk, næringspolitikk eller vettug budsjettpolitikk. Alt er overstyrt av klimapolitikk. Ingen andre hensyn blir tatt, enn til klima, klima, klima, og en påstått miljøeffekt som skal redde jorden, (intet mindre) men har null resultater å vise til. Hvordan kan sånt skje?

Man kan måpe av frekkheten i dette kuppet, for det er bra hensynsløst å gjennomføre 100% av sin virkelighetsfjerne politikk med bare 8% oppslutning. Men politikk basert på primitiv moralisme er vanskelig å motstå, og siden liksomproblemet man forsøker å løse er uløselig, så kan man alltid piske hysteriet litt videre. Det blir aldri godt nok, uansett hva det koster. Med Oslo Høyre som lydig haleheng.

Oslos grønne klimagalskap: 36% utslippskutt innen 2020, og 95% innen 2030

Barna i Byrådet er veldig tidsriktige og ivrige, og har naturligvis vedtatt en plan: Om to år skal 35% av Oslos CO2 utslipp kuttes, og derfor eksploderer bompengeinnkrevingen, samtidig som byen skal gjøres bilfri. Byrådet bruker penger som en full sjømann på elektrifisering, ladestasjoner og nye trikketraseer, samtidig som man hyller forbruksfesten på nye elbiler, som ironisk nok gir byen inntektssvikt. (!) Alle forstår at disse målene om CO2-kutt er helt borti alle staur og vegger. Det kommer ikke til å skje i Norges største gjennomfartsby, og ikke kommer det til å redde noe som helst heller. Man kan like gjerne brenne pengene.

Men hvis man leter etter fornuft og logikk i klima-komplekset, så blir man fort like skuffet som når man leter etter konkrete resultater. De grønne vil fjerne alle biler, og tror på fullt alvor at de kan gjøre verdens bratteste og kaldeste vinterby til en «sykkelby» som Amsterdam. Milliarder skal sløses bort på sykkelveinett som ingen bruker om vinteren, og som får miljøfiendtlig saltbruk til å eksplodere…i en forgjeldet by som desperat trenger penger til eldreomsorg, sykehus, politi, skoler. Hvor er dere Høyre? Hva er det Arbeiderpartiet holder på med? Sukk…

Oslo blakker seg på klimatiltak, mens resten av verden bygger kullkraftverk

Hvorfor akkurat Norge spesielt, og Oslo i sær, skal bli verdens beste på klimatiltak, er umulig å forklare logisk. Samtidig er alt totalt forgjeves. Hver enste klima-skattekrone er bortkastet:

Globale CO2-utslipp bare øker og øker, og det skjer fordi hverken USA eller Kina deltar i leken, og Kina bygger kullkraftverk som aldri før. Oslo og Norges vanvittige kostbare bidrag til minimale kutt av plantenæring, vil aldri synes. Alt er selvbedrag, og velgerbedrag. Men som Erna sier: «Vi må følge opp våre forpliktelser». Hvorfor det? For å oppnå hva da?

Mange oslovelgere er imidlertid med på leken, for som de sier: «Jammen det er jo bra at vi får litt mindre biler og forurensing, og litt grønnere by». Ja, det kunne jeg vært helt enig i hvis problemet var stort og reelt, hvis det var en sammenheng mellom hva man oppnår og hva det koster, hvis byen hadde penger til det, og hvis løsningene faktisk fungerer. Politikken til dagens rødgrønne byråd oppfyller ingen av kriteriene. Ingen.

Sosialist-byrådet har fjernet to millioner gående fra kvadraturen i året

Søndag 27. mai i år publiserte jeg en artikkel med beregninger på hva fjerning av parkeringsplasser i Kvadraturen faktisk innebærer, for det har visst ingen tatt seg bryderiet med. (Pussig nok.) Biler parkerer jo ikke seg selv? Menneskene i disse parkerte bilene hadde et ærend i sentrum, dermed må alle menneskene ut og gå på fortauene, og slik skaper de «byliv».

Du vil bli sjokkert over hvor mye gateparkerte biler faktisk betyr for folkemylderet i en by – ikke minst på dagene det er drittvær. Og Oslo har mye drittvær, noe sosialistene som hevder seg opptatt av naturen, utrolig nok ikke har fått med seg. Anyways:

Beregningene omfattet 400 parkeringsplasser i Kvadraturen, og forutsatte at i hver parkerte bil satt det 1,5 mennesker, og hver bil sto parkert i gjennomsnittlig halvannen time fra 09:00 til 23:00, og at hver person brukte moderate 100,- kroner i området rundt Kvadraturen. Etter disse forutsetningene sørget parkeringsplassene i Kvadraturen for at:

5.598 mennesker myldret til og fra bilene som sto parkert, fra morgen til kveld, i sol og regn, vinter og sommer, og la igjen ca 560.000,- kroner i de lokale bedriftene i Kvadraturen. Hver dag! Årlig blir dette et folkemylder på hele to millioner mennesker, som legger igjen 204 millioner kroner i det lokale næringslivet bare i sentrum av Oslo.

«Bypolitikk» fra folk som hater byen, bilens frihet, og Oslos særpreg

Så: Når noen påpeker at det er ganske tomt i Kvadraturen trass alle som skulle danse, sykle og kose seg der i oktobersludd, regn og snø, så har de helt rett i sin observasjon. Å fjerne gateparkeringsplasser gjør nemlig ikke byen mer tilgjengelig med mer byliv. Det gjør byen mer utilgjengelig og ødelegger bylivet og arbeidsplassene – særlig på dager med dårlig vær. Dessuten plaget aldri de parkerte bilene folk flest. Vi byfolk er da vant til parkerte biler? Hvor er problemet?

MdG, Arbeiderpartiet og Rødt (med Høyre lydig på slep) er i ferd med å skape en dødere by av Oslo, som fungerte utmerket før de kom og ødela for alle. De er landsbydrømmere som nekter å godta Oslos særpreg, nekter å forstå Oslofolk, og aksepterer ikke fakta som strider mot luftslottet deres. Flytt i kollektiv på landet med dere, forbaska hippier!

Oslo er blakk, og trenger smart politikk. Ikke grønn utopi

By er by. Det blir dessverre aldri helt rent. Det blir aldri helt stille. De blir aldri helt grønt. Det blir aldri støvfritt heller. Det blir aldri som å bo på landet. Okay? Det er nettopp dette vi ekte byfolk liker: At du hører pulsen fra biler, bulder og by, betyr at byen lever. Dette er byens puls. Samtidig er Oslo Norges største veikryss, gjennomfartsåre, og folkemagnet. Vi trenger små, smarte forbedringer – ikke store, dumme revolusjoner.

I stedet for å kutte og konsentrere pengebruken, og sørge for at Oslo får flere sykehus, arbeidsplasser, brannstasjoner, politistasjoner, skoler og ringveier, bruker hippiene som har shanghaiet rådhuset milliarder på sykkelveier, praktbygg, klimahysteri og luksusboliger til asylsøkere, mens de jager vekk næringslivet i jakten på sommer-utopia. Og for å finansiere gildet, pålegger de stadig færre betalingsvillige Osloborgere stadig mer i boligskatt, bompenger og beboerparkering. Er det rart barnefamilier og butikkeiere blir drittlei og flytter?

Og nå kommer altså 73 nye bomstasjoner inni og rundt Oslo, så det virkelig skal bli dyrt, vondt og vanskelig å bo her. Stakkars Oslo, du som var så åpen og vennlig. Tenk å behandle deg så respektløst. Er det ikke på tide å ta makta tilbake?

 

https://www.document.no/2018/05/27/byliv-uten-biler-og-folk-virkelig/

https://m.nettavisen.no/na24/parkeringene-forsvant-na-legger-flere-barnebutikker-i-oslo-sentrum-ned/3423540253.html?fbclid=IwAR3mrVUKJ1rFvJ4baExob_Fg_U4kyHQr9O7i9ANszL9KOi9PaoTyDiQ8PxU

Byrådet i Oslo satser 3 millioner på at det aldri blir vinter

Forhåndsbestill Alexander Graus “Hypermoral” fra Document Forlag her!