Sakset/Fra hofta

I dag er en tragisk dag for Oslo: Da melder Oslo Høyre seg inn i den sosialistiske blokken og stemmer for MdGs sykkelutopi til 13 milliarder kroner – i en by som sliter med enorme utfordringer rundt lånegrad, budsjettunderskudd, eksploderende sosiale utgifter og et enormt behov for investeringer i kollektivtransport, som brukes av alle gjennom hele året. Men Høyre er nå så tåkelangt av klimahysteri at de ikke lenger ser forskjell på Oslo og Amsterdam, og velger å prioritere sykkelveinett som bare noen vil bruke, og bare halve året. Det skal Høyre få svi for.

Det finnes ikke et eneste fornuftig, sammenhengende og logisk argument for å bruke så mye penger på en grønn utopi som tilhører et mikroparti. Alt er basert på følelser, manipulering, massesuggesjon og grønne feberfantasier. Bakgrunnen for denne økonomiske katastrofen er naturligvis klimahysteriet, som har avstedkommet en «sykkelstrategi for Oslo 2015-2025». I denne strategien er målet er at sykkelandelen, målt i daglige reiser, skal økes til 25% innen 2025. 25 prosent!! Kvartparten av alle Oslos borgere skal altså sykle til daglig, i stedet for å bruke bil eller kollektivt – og andelen skal være like stor sommer som vinter. Ja, du leste rett. Like mange skal kose seg med pedaltråkking i sludd og pøsregn, som i solskinnet. Året rundt – og nåde deg hvis du ler høyt av «visjonen».

Det skorter ikke på sykkeltilbud i Oslo om dagen – men hvor er brukerne? Dette bildet er tatt klokken 13 på en tirsdag i mai. Foto: Hanne Tolg 

En visjon så sinnsvak, at den blir uimotståelig

Voksne og edru mennesker ser øyeblikkelig problemet: 25%-målet er så hinsides vett og forstand er  at det er vanskelig å vite hvor man skal begynne: Hvordan argumenterer du mot «visjonære» som mener 2+2=42? Det er vrient. Og Høyre har altså kastet kortene og legger seg logrende på rygg.

Dette er et totalt svik mot konservativ politikk og tidligere ansvarlighet. Og det er å gjøre seg til prostituert for venstresiden, som nå for alltid kan skryte av at Høyre er deres bitch. Milde Moses for en politisk katastrofeblunder. Har ikke Oslo Høyre rådgivere med politisk-strategisk innsikt? Er partiet infiltrert? Hva foregår i huet på lederne av Oslo Høyre? Nei si det…

Nå er det dessverre ingenting jeg kan si for å endre tankemønsteret til som er grepet av sykkelmania. Det grønne massehysteriet går nemlig rett til hjernens religionssenter, også på de som ikke ante de hadde et religionssenter. Og religion står gjerne i kontrast til fornuften, særlig når det møter kvasireligiøse visjoner om en ny, grønn, ren, syndfri og vakker verden med sukker, katt og kanin på. Men la meg prøve å nå til de som fortsatt har litt sunn skepsis i hodet. Her er noen viktige innsigelser:

Oslo har ikke topografi til dette

De grønne gærningene som skapte visjonen om Oslo som sykkelby, tok en tur til Amsterdam. Der må de ha inhalert dugelig av alt hva coffeeshops har å by på, for de kom hjem med inntrykket av at Oslo er prikk likt Amsterdam: Like paddeflatt, like varmt, like værstabilt, like snøfritt, like mye plass til røde sykkelstier, og jammen sykler hollenderne like mye uansett vær. (Nei, de gjør ikke det)  Hvor høy må man være for å havne der? Hva Oslo Høyre har innhalert for å godta dette tøvet, aner jeg ikke. Sokker? CO2? Grønn kryptonitt? De er velkommen til å forklare seg, men ingenting forandrer på det faktum at Oslo er totalt forskjellig fra Amsterdam. Oslo er kanskje den minst sykkelvennlige hovedstaden i hele Europa. Get real.

Oslo har ikke vær til dette

Det hender det regner i Nederland. Jammen kan det snø litt også. I Oslo derimot er det drittvær minst halve året, i den grad at alle jubler når sola faktisk skinner. Det regner. Det blåser. Det sludder. Det snør. Det hagler. Noen dager både regner, blåser, snør og sludder det samtidig. Og halve året er det iskaldt, islagt og jævlig. Å tro kvartparten av osloborgerne vil trosse alt dette vinteren gjennom, er så dumt at…nei jeg gidder ikke bruke tid på det. Selv ikke på sommerlige solskinnsdager vil 25% svette seg opp og hjem fra Oslogryta. Folk har nemlig ikke endeløst med tid til klesskifting, dusjing og langsomt liv i max 25 km/t, trass elsykkel til titusenvis. Ja, jeg har bodd på Grünerløkka. Ja, jeg har syklet til jobb om vinteren. Det var dritt. Trikken var god og varm.

Knallstart på arbeidsdagen…

Oslo har ikke råd til dette

De fleste Osloborgerne forstår ikke at de bor i en by som er insolvent og nær konkurs. (Noe som forklarer at så mange fortsatt stemmer for mer sosialistisk sløsing) Budsjettunderskuddet bare øker, og lånegraden er katastrofal. Veksten i populasjon er blant Europas høyeste, men består nesten bare av innvandrere, noe som igjen skaper svikt i skatteinntektene og eksploderende sosiale utgifter. Som det ikke var nok skaper tilsiget et enormt behov for investeringer i infrastruktur: Vann, kloakk, strøm, veier og kollektivnett. (Som ikke er så hipt som sykkelveier, men koster hauger av penger) Jammen trenger byen mer politi, brannstasjoner, skoler og sykehus også, og det er kanskje litt viktigere enn å bruke 13 milliarder på å mislykkes i å lokke folk til å sykle på holke, eller saltsørpe? Neida. Ikke for Oslo Høyre. Føkk skoler liksom. Her skal det sykles. Pling-pling!

Oslo har ikke tid til dette

Jeg har ikke fjerneste anelse om hvor mange timer, årsverk og krefter det vil ta å bygge dette sykkelveisurret, men jeg er helt sikker på en ting: Ansatte i Oslo kommune har viktigere ting å prioritere enn ville utopier uten fnugg av sukessmulighet. Vi har skoler som ikke fungerer, kriminalitet som vokser, sykehus som råtner og utfordringer i fleng med eldreomsorg, infrastruktur og kollektivsatsinger, som er mye, mye viktigere å bruke tid og krefter på enn stormansgalskapen til ekstremistene i MdG. Det er mange ting som haster i Oslo. Å få 25% til å sykle haster ikke, for det kommer aldri til å skje uansett hvor mange hager man eksproprierer og betaler med eksploderende eiendomsskatt. Herregud, bruk huet da for pokker!

Oslo har ikke bruk for dette

Det vil nok komme som et sjokk på de lettlurte snobbene i Oslo Høyre, men det blir altså ikke lettere å tråkke en sykkel med rød asfalt under jula. (Nei, jeg kødder ikke. Rød eller sort asfalt er helt likt!) Målsettingen med denne vanvittige pengebruken er først og fremst «bedret tilgjengelighet» for å bruke sykkel: «Med fremtidig sykkelveinett skal minst 80 % av Oslos befolkning bo innen 200 meter fra sykkelveinettet». Vel, her er et newsflash fra virkeligheten: Det har seg sånn at 100% allerede bor 200 meter fra sykkelvei. Målet er nådd! Det kalles et «fortau» og «veiskulder» og har fungert utmerket i 100 år, for med sykkel kommer man seg alltids frem. Det er liksom hele poenget med sykkel! At man plutselig må bygge en flottenfeiende motorveinett for syklister, er et tegn på stormannsgalskap og bullshit, ikke ansvarlighet og fornuft. Skjerp dere!

Oslo (og Oslo Høyre) vil blø for dette

Sykkelsatsingen er allerede en katastrofe: Trass en enorm satsing på sykkelveinett i flere bydeler, ga det ikke noen boom av vintersyklister. Stimuleringen virker ikke, fordi vinterværet og bakkene i Oslo er like sykkelfiendtlige som alltid, og sånn vil det alltid være. Så langt har satsingen gitt tomme vintersykkelstier, vanvittig miljøfiendtlig saltbruk, og brøyteressurser som ble brukt på fiktive syklister i stedet for ekte fotgjengere. (Det er nemlig grenser hvor mange brøytemaskiner man har tilgjengelig, og feilprioriteringer koster lårhalsbrudd.) Oslo Høyre var kritiske til dette, men har åpenbart ikke lært noenting. Her skal det gambles enda mer!

Men jeg har en advarsel til Oslo Høyre: Når dere godtar å bruke 13 milliarder kroner på en snever visjon fra noen få grønne fanatikere, så har dette en pris: De 13 milliardene forsvinner, og vil ikke kunne brukes på skoler, sykehjem, omsorg, veier, infrastruktur eller kollektivnettet. Og hvis man gjennom dette må kutte kollektivkapasiteten av mangel på penger, og man plutselig står med 25% underkapasitet på kollektivnettet om vinteren i 2025 – ja da skal dere rulles i tjære og fjær. Det skal aldri bli glemt. This means war. Man svikter ikke høyresiden, fornuften og Oslo på denne måten til fordel for sosialistene, uten at det har en pris. En høy pris.

Kjøp Kent Andersens bok fra Document Forlag her!