Kollektivtrafikken i Oslo sliter, og samferdselsbyråd Lan M. Berg roper på hjelp fra staten. Oslos egne penger er sløst bort på andre ting. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB.

I Oslo har det rødgrønne byrådet svidd av enorme beløp på unødvendige sykkelveier. Så oppdager man plutselig at det ikke er penger nok til andre og viktigere oppgaver.

Samferdselsbyråd Lan M. Berg (MDG) har ansvaret for et enormt offentlig pengebruk i Oslo. Det skal eksempelvis brukes 13 milliarder kroner av felleskapets midler til sykkelveier på kryss og tvers i hovedstaden.

Disse sykkelveiene er det knapt noen som har bedt om, og de brukes i påfallende liten grad når de er ferdige. For svært mange oslobeboere fungerer de først og fremst som en påminnelse om den uforstand som råder i Oslo rådhus.

Det rødgrønne byrådet brenner også store summer til en rekke andre, uforståelige påfunn de færreste forstår poenget med. Pengebruken virker å være ute av kontroll, og burde trolig være et tema for Riksrevisoren. Lite har skapt så mye politikerforakt som disse prosjektene.

Ingen kommunekasser i Norge er imidlertid utømmelige, midlene er begrensede. Skal det brukes mye til ett formål, går det på bekostning av noe annet.

Nå har også miljø- og samferdselsbyråd Lan M. Berg våknet opp og sett en flik av denne virkeligheten. Oslo har er ikke mer penger igjen til å støtte oppunder et ønsket rutetilbud for byens busser, trikker og T-baner.

Hovedstadens kollektivselskap Ruter har tapt store summer grunnet passasjersvikt i koronatiden, og trenger støtte.

Da roper Lan M. Berg på staten, og er kritisk til at hun  ikke straks får alt hun ønsker av penger på et fat. NRK omtaler saken.

Berg sier at Ruter ligger an til å tape ca. 2,6 milliarder kroner, et tap Lan Berg mener at staten bør dekke.

Hun vil ha klare løfter om at staten vil stille opp etter pandemien, skriver NRK.

Staten er imidlertid ikke uten videre villig til å bla opp. For Ruter er dermed den økonomiske situasjonen vanskelig, og selskapet varsler rutekutt fra høsten av.

Ifølge Lan M. Berg vil det få uheldige følger, ved at flere vil velge bil fremfor å reise kollektivt:

– Nå frykter jeg kø, kork og kaos i Oslo, sier Lan Marie Berg til NRK.

Dette er en nokså oppsiktsvekkende uttalelse fra henne. Mange innbyggere i Oslo vil mene at nettopp «kø, kork og kaos» er en treffende beskrivelse av hva Lan M. Berg selv har skapt i byen. Det fremstår som selve målet med hennes politikk.

Hun er den som har ansvaret for en mengde stengte eller innsnevrede gater som bidrar til nettopp kø. Ikke minst har MDG-byråden fått fjernet tusenvis av parkeringsplasser, noe som gjør at det kjøres rundt og rundt på jakt etter et sted å sette fra seg bilen.

Slikt blir det ikke mye god samferdsel av.

Når Lan M. Berg erklærer at «kø, kork og kaos» plutselig er et problem, kan hun med fordel gå inn og snu opp ned på hele den samferdselspolitikken hennes parti vil utsette både hovedstaden og resten av landet for.

De som vurderer å stemme på MDG i høstens stortingsvalg, bør se hvor galt det har gått der dette partiet faktisk har hatt innflytelse. Deres politikk har feilet totalt.

Les også: MDG gjør Oslo til Molboland: Pengesløsing uten fnugg av fornuft

Har du ennå ikke lest den?  Vet du om noen som bør få den? 

Kjøp Kents bok her!

Kjøp Ruud Koopmans bok her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.