Tomme, nesten ubrukte sykkelfelt er et vanlig syn i det som før var levende forretningsgater. Foto: Terje Pedersen / NTB

Det rødgrønne Oslo-byrådet har siden 2015 ført en intens kamp mot bilen, noen kaller det bilhat. P-plasser fjernes og veier stenges. Resultatet er en hovedstad med et døende forretningsliv.

Document har ved flere anledninger omtalt hvordan MDG og resten av det rødgrønne byrådet i Oslo systematisk prøver å gjøre det mest mulig vanskelig å kjøre bil i hovedstaden. Både beboere, håndverkere og tilreisende opplever byen som stadig mindre tilgjengelig.

En annen gruppe som sliter tungt med dette, er de næringsdrivende. For byens butikker i ulike bransjer er det avgjørende at kunder enkelt kan ta seg frem til dem og parkere i nærheten. Minst like viktig er det at varelevering kan foregå på en praktisk og effektiv måte.

Alt dette er blitt vanskelig, tungvint og til tider helt umulig som følge av det rødgrønne byrådets politikk. Mange opplever at byrådet nærmest bedriver en form for sabotasje av byens samferdsel og kommunikasjon.

P-plasser over hele byen, og spesielt i sentrale områder, er fjernet og erstattet med sykkelveier som knapt noen bruker. Veier og gater er stengt eller gjort enveiskjørte. P-avgiftene for de plassene som fortsatt finnes, er satt til et så skyhøyt nivå at kunder holder seg unna.

Resultatet er at mange butikker rett og slett sier at nok er nok. De gir opp og flytter sin virksomhet ut av sentrale områder i byen. Enkelte flytter like gjerne til andre kommuner og tar dermed med seg både arbeidsplasser og skatteinntekter ut av hovedstaden.

Avisa Oslo omtaler en forretning som nylig vendte Oslo ryggen:

– Det går ikke an å parkere i Oslo lenger, så derfor har jeg flytta både meg selv og selskapene mine til Lillestrøm, sier Benny Ærlig, som driver en forretning innen kjøkken, bad og peis.

Lokalene som han og butikken nå flytter inn i, ligger på Kjeller i Lillestrøm kommune, noen få mil nord for Oslo.

– Jeg har stor tro på at det blir mye bedre å drive butikk her enn i Oslo. Vi får blant annet fem parkeringsplasser som følger med butikken, og noe sånt kan man bare glemme i hovedstaden. Her er det masse trafikk og køer hele tiden, i tillegg til at vi flytter inn i en nyoppusset, fin eiendom, så dette blir bra, sier Ærlig.

Han har drevet ulike selskaper i Oslo i mange år, men gir nå opp. I stedet gleder han seg til å bli en del av det lokale næringslivet på Romerike og i Lillestrøm.

Document har omtalt denne utviklingen også tidligere i år:

Rødgrønn Oslo-fiasko: Næringslivet forsvinner, en øde steinørken blir igjen

 

Perfekt som julegave til deg selv eller andre, bestill den i dag: 
Kjøp Kents bok her!

En bok mange vil bli glad for å få til jul: 
Kjøp Alf R. Jacobsens politiske bombe «Stalins svøpe: KGB, AP og kommunismens medløpere» her!

Vi trenger din støtte: 

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.