Spiller på lag med MDG:  Espen Barth Eide (Ap). Foto: Cornelius Poppe / NTB.

Arbeiderpartiet fortsetter som lydig støtteparti for MDGs ekstreme påfunn. Nå vil Ap være med på et forslag om offentlig p-avgift også på privat eiendom.

Mange har reagert på at MDG fremstår som et mer og mer ekstremt parti, med forslag som får de fleste fornuftige mennesker til å riste på hodet. Til og med i partiets egne rekker har det vært sagt fra at nok bør være nok, og MDG er sammenlignet med en sekt.

I Oslo er MDG byrådspartner med Arbeiderpartiet. Og selv om Ap er et større parti, gis det ofte inntrykket av at det er MDG som er «sjefen», med Ap diltende etter som en lydig puddel.

Men velgerne både i Oslo og andre kommuner er ikke like puslete, de våger å si fra. I senere tid har MDG sunket som et blylodd på meningsmålingene, og i hovedstaden er oppslutningen nå på under det halve av hva partiet oppnådde ved kommunevalget i 2019.

Dette ser ikke ut til å ha fått Arbeiderpartiet til å våkne. I stedet for å innse at man bør sette på bremsene overfor MDG, fortsetter Ap å følge etter sin stadig mer ekstreme byrådspartner.

Nå kommer det nok et eksempel på dette. Ifølge Nettavisen vil Ap være med på MDGs forslag om å åpne for kommunal parkeringsavgift også på privat grunn.

Det vil si at en bedrift som eksempelvis har en privat p-plass på sin egen tomt, må finne seg i at kommunen kan kreve inn avgifter for parkering der.

 Forslaget var ett av 128 fellesforslag fra Ap, MDG og SV i klimameldingen, som Stortinget skal stemme over på tirsdag. MDG har frontet forslaget tidligere, men det er først under behandlingen av klimameldingen at Ap har hoppet om bord, skriver Nettavisen.

Også SV er med på forslaget, noe som kanskje er mindre overaskende enn at Ap er det. Det er sjelden SV forbindes med evne til å stå opp mot totalitære påfunn. Forslaget lyder:

«Stortinget ber regjeringen sikre at kommuner som ønsker det, får hjemmel til å pålegge betaling også på private parkeringsarealer».

Noe slikt får andre, mer sindige politikere til å reagere med vantro. De tror knapt det de ser. En av dem er Senterpartiets leder:

– Det går ikke an at Arbeiderpartiet mener dette! sier Trygve Slagsvold Vedum til Nettavisen.

Han fortsetter:

– Skal man tvinge en privatperson med et lite næringslokale til å innføre parkeringsavgift? Det er ekstremt, sier Sp-leder Vedum om forslaget fra de tre andre opposisjonspartiene.

For Vedum er dette fjernt fra realitetene rundt om i landet:

– Det er mange som har en bensinstasjon, lokal butikk eller et rørleggerfirma i 1. etasje mens de bor i 2. etasje. Det er sånn Norge egentlig er, bortsett fra i Oslo sentrum.

Han er også bekymret for at en slik ordning kan brukes til å legge en avgift på parkeringsplasser i folks bolig. Nettavisen har vært i kontakt med Arbeiderpartiets såkalt klimapolitiske talsmann Espen Barth Eide, og han presiserer forslaget:

– Vi snakker her om parkering tilknyttet til jobb. Typisk i bysentra, ikke folks hjemmeparkering, svarer Barth Eide i en SMS til Nettavisen.

Men alle som har erfaring med hvordan politikere opererer, vet at slik avgiftsordning med et pennestrøk kan utvides til også å gjelde privat parkering i egen hage, oppkjørsel osv.

Trygve slagsvold Vedum mener uansett dette er helt uakseptabelt:

– Det å skattelegge parkering på privat eiendom har vært en fremmed tanke. Vi har hatt en tradisjon for respekt for privat eiendom i Norge.

– Dette er en inngripen i den private friheten. Man blir fartsblind i kampen mot bilen, slår han fast.

Nok en gang får velgerne demonstrert hvor galt det kan gå når et ytterliggående parti som MDG får ta styring over svake, prinsippløse   partier som Ap og SV.

Samtidig blir det stadig mer tydelig hvor langt de mulige regjeringspartnerne på rødgrønn side står fra hverandre i grunnleggende spørsmål om innbyggernes rettigheter og frihet.

Man kan spørre seg:

Når skal Senterpartiet ta den naturlige konsekvensen av dette, og erklære det som uaktuelt å ha regjeringssamarbeid med slike partier, inkludert Arbeiderpartiet? Dette bør Vedum avklare i god tid før valget i høst.

Denne boken blir stadig viktigere: 

Lær alt om klimasaken og hysteriet rundt den. Kjøp Kents bok her!