Antall hurtigladere har passert 5.000, men ingen har svar på om det er nok kraft til å forsyne overgang til elbiler hvis fossilbiler fases ut. Ifølge myndighetene skal det ikke selges nye fossilbiler etter 2025.

De høye strømprisene har lagt inn en ny usikkerhetsfaktorer. Nylig steg prisene på ladestasjoner med 75 prosent. Det sies at med dagens priser koster det like mye å lade elbiler som å fylle fossilt drivstoff. Tucker Carlson kommenterte at det koster 100 dollar å lade en Tesla i Norge.

Så langt i år har det blitt bygget 871 nye ladepunkter for elbil langs veiene i Norge. Antallet hurtigladepunkter har med det bikket 5.000.

– Kø på ladestasjonen er noe av det som frustrerer elbilistene mest. Flere ladere betyr mindre kø, så dette er godt nytt for elbilistene, sier generalsekretær i Elbilforeningen Christina Bu.

Ifølge foreningen ligger det an til at rekorden med 971 nye ladepunkter i 2020 blir slått.

Innlandet er det fylket som har størst prosentvis økning i ladepunkter så langt i år, på 44,5 prosent. Minst økning er det i Finnmark og Møre og Romsdal. Finnmark har en økning i antall ladepunkter på 6,5 prosent, mens Møre og Romsdal har en økning på 7,3 prosent.

– Antall ladepunkter må sees i sammenheng med antall elbiler på veiene i det aktuelle fylket, men for at folk skal kunne kjøre elbil i hele landet, er det viktig med et ladetilbud i alle kriker og kroker av Norge, sier Bu.

Mediene har begynt å oppfordre folk til å bruke mindre strøm. Samtidig avslår politikerne å redusere eksporten og sokkelen skal fortsatt elektrifiseres.

Hvor skal all strømmen komme fra?

Kjøp «Et varslet energisjokk» her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.