En nyere elbil-modell fra Volkswagen. Foto: Annika Byrde / NTB

Regjeringen vil at elbilister skal betale mer bompenger, og i statsbudsjettet foreslås det en grense for elbiler på inntil 70 prosent av taksten for fossilbiler.

De økonomiske fordelene ved å kjøre elbil svinner stadig hen. Økte strømpriser har allerede gjort regnestykket vesentlig mindre attraktivt for elbilistene. Nå står bompengefordelen for fall.

I dag må elbilister betale maks 50 prosent av «vanlig» bompengetakst, skriver NTB.

Samferdselsdepartementet viser til at andelen elbiler øker raskt og foreslår derfor å heve grensen. Man innrømmer dermed nokså åpent at det hele til syvende og sist er et spørsmål om å sikre det offentliges inntekter, ikke om påståtte klimagevinster ved å få flere til å kjøre disse elbilene.

Det er lokale myndigheter som fastsetter bompengetaksten, og som avgjør om de vil øke taksten for nullutslippskjøretøy.

Ikke nok med dette: Regjeringen foreslår også å fjerne momsfritaket på kjøp av elbiler som koster over 500.000 kroner. Mange av de populære elbilene koster i dag over dette beløpet, og det kan bli stadig vanskeligere for importørene å holde seg under en slik grense fremover, gitt inflasjon og andre fordyrende faktorer.

Så det vil presses frem en overgang til mindre komfortable, mindre velutstyrte og mindre sikre modeller, noe som  igjen kan bidra til å gjøre valget av elbil mindre fristende.

Det grunnleggende spørsmålet for mange bilister er: Hvorfor skal jeg velge elbil?  Dette spørsmålet blir nå muligens noe vanskeligere å besvare.

Les også: 

Det blir opptil 75 prosent dyrere å lade elbilen på veien i høst

To viktige bøker av Kent Andersen, bestill dem her:

Kjøp «Et varslet energisjokk» her!

Kjøp Kents bok her!

Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:

Husk å støtte Document:

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.