Sjeføkonom Terje Strøm i Ny Analyse har regnet ut at folk med to elbiler, med hjemmelading, blir sponset med 8000 kroner året.

– Det kan nok oppleves som urettferdig for folk med vanlig bil som bruker over 20.000 kroner i året på drivstoff, sier han til VG.

Strøm mener det ikke kan ses på annen måte så lenge svært mange vanlige folk fortsatt har bensin- eller dieselbil.

– Snarere tvert imot. De må betale rundt 25 kroner literen, mens elbilfolket får sterkt sponset lading av elbilen gjennom strømstøtten til husholdningene, sier han.

Sjeføkonomen har regnet på hvor mye elbileiere sponses gjennom strømstøtten.

– Vi har tatt utgangspunkt i et hus på 175 kvadratmeter med tre personer bosatt i Oslo-regionen, basert på strømprisen i perioden august–oktober.

– Og to familier, sier han:

– Den første familien har et strømforbruk på 1600 kilowattimer per måned og en stor og en liten elbil. De får en strømstøtte på 24.000 kroner, hvor rundt 8000 kroner går til drivstoff til de to elbilene.

– Den andre familien har et strømforbruk på 1380 kWh i måneden, en stor elbil og får cirka 5800 kroner i årlig støtte til sin elbil, fordi de fyller strøm hjemme.

Så sammenligner han dette med gjennomsnittskostnaden for drivstoffbiler.

– En mellomstor bensinbil som kjører 14.000 kilometer i året, med et forbruk på 0,7 liter pr. mil, bruker over 21.000 kroner på drivstoff i året. En dieselbil bruker nesten 23.000 kroner, basert på bensinpris på 23 kroner literen og 25 kroner for diesel.

– En med stor bil bruker 34.000 (bensin) og 37.000 (diesel).

Rødt: Folk som tjener mer enn 1,5 millioner kroner, bør ilegges klimaskatt

Så kommer det verste.

Strøm har en app som viser strømforbruket hjemme.

– Den viser at elbil-ladingen i høst har stått for rundt 30 prosent av vårt strømforbruk. Jeg er usikker på om elbilgjengen trenger det, gitt, sier Strøm.

– Elbilfordelene har vært helt nødvendige for å få opp elbilsalget, men at de på toppen av dét får fylle svært billig strøm hjemme, som følge av strømstøtten, det fremstår som veldig rart, spesielt i en tid hvor regjeringen trenger penger til å smøre et stramt budsjett, sier Strøm og legger til:

– Hvis de vil «ta de rike», kunne de eksempelvis bare tillatt at en elbil skal være innenfor ordningen, hvis det er mulig å avgrense i praksis – og i tillegg sette en maks grense på støtteordningen på 3000 kwh.

Olje- og energiminister Terje Aasland (Ap) gir et svar som forventet fra regjeringen. De vil ilegge flere avgifter.

– I dag er det de største og dyreste bilene som får mest støtte. Disse er særdeles konkurransedyktige mot sine fossile alternativer. Det er rom for at disse bilene får noe mindre støtte gjennom avgiftssystemet. Også med regjeringens foreslåtte justeringer vil disse være veldig konkurransedyktige i årene fremover, sier han og viser til at de i statsbudsjettet foreslår å innføre merverdiavgift for elbiler med kjøpsbeløp over 500.000 kroner.

 

 

 

 

Kjøp «Den døende borgeren» av Victor Davis Hanson som papirbok her og som ebok her!


Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.