1. januar vil CO2-avgiften på bensin- og dieselprisene øke voldsomt og det blir enda dyrere å kjøre fossilbil.

Endringen kommer som følge av grep regjeringen tok i statsbudsjettet, skriver Nettavisen.

CO2-avgiften øker med 64 øre per liter for diesel og 51 øre per liter for bensin. Dette er en oppgang på 25 prosent for diesel og 23 prosent for bensin.

Hans Andreas Limi (Frp) mener de nye klimatiltakene på bil og drivstoff er «helt feil politikk» i tiden vi lever i nå.

– Folk i distriktene har ikke det samme tilbudet som vi som er så heldige å bo i Oslo-regionen har. Det betyr altså at det blir dyrere for de som er helt avhengig av bilen i hverdagen, uttalte han til NRK da statsbudsjettet ble lagt frem.

Det merkelige er at regjeringen i samme slengen øker kraftig avgiftene på biodiesel.

– Vi er svært kritiske til at veibruksavgiften øker for biodrivstoff. Vi mener det er feilslått politikk. For å nå klimamålsettningene må bruk av utslippsfrie/utslippsreduserende alternativer premieres og ikke straffes, uttaler Kristin Bremer Nebben, administrerende direktør i Drivkraft Norge, bensinstasjonenes bransjeforening.

Det er ikke bare drivstoff som blir dyrere for bilistene i året som kommer.

Nyttårsgaven fra Støre og Co er nemlig en økning på hele 2,4 milliarder kroner i bompengeavgifter i tillegg.

Fjellinjen, som eies av Viken fylkeskommune og Oslo, kommer blant annet til å øke prisene kraftig fra nyttår rundt Oslo.

For bensin- og dieselbiler under 3500 kilo vil prisen øke med 4 kroner per bomstasjon. Det betyr altså at det koster 39 kroner for bensin og 42 kroner for diesel å kjøre i rushtiden.

Heller ikke mer «klimavennlige» alternativer slipper unna. Nullutslipp-biler får også økte avgifter, og vil koste 19 kroner per bomstasjon i rushtid – som er 2 kroner dyrere enn nå.

 

 

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.