Tesla under lading. Foto: AP Photo/Godofredo A. Vásquez, File

Bileieren har vært fornøyd med sin Tesla Model S fra 2014 helt til nå. Men så måtte hovedbatteriet skiftes, og han fikk nærmest sjokk over prisen på ca. 130.000 kroner.

– Jeg fikk hakeslepp og trodde ikke det jeg så. Jeg ble rett og slett sjokkert, for å si det rett ut, forteller Tesla-eier Kenan Ibrahimefendic.

Han beskriver øyeblikket da han mottok beskjeden fra Teslas servicesenter på Karihaugen nord i Oslo om hvor mye det ville koste ham å bytte hovedbatteri på bilen.

Avisa Oslo har skrevet om saken.

Prislappen viste rett over 130.000 kroner, forteller avisen.

Bileieren har en Tesla Model S fra 2014 som har gått veldig fint helt til nå. Hovedbatteriet var defekt, men fordi bilen er såpass gammel, må han ta regningen selv. Garantiene er utløpt.

Da opplever han hvor sentralt nettopp batteriet er i en slik bil. Dette er en del som gjerne må skiftes etter noen år, og han erfarer hvor kostbart det er å kjøpe et nytt.

Saken ble bare enda verre for bileieren av at staten har sluttet å gi momsfritak for slike elbil-deler, noe man har gitt tidligere.

Fra nyttår 2023 fjernet regjeringen med et pennestrøk dette fritaket for moms på elbil-batterier.

Over natta steg dermed regningen for batteriet med 25 prosent, fra anslagsvis 96.000 kroner til 120.000 kroner. Totalprisen ble på 130.000 kroner, inkludert kostnadene for jobben med diagnostiseringen, skriver Avisa Oslo.

Elbileieren stiller spørsmål ved hvorfor denne lovendringen er nødvendig. I hans tilfelle bidrar dette til at han er i ferd med å miste entusiasmen for elbiler.

– Jeg mister tillit til denne type grønn teknologi og vurderer hva jeg skal gjøre i fremtiden. Å kjøpe en ny elbil nytter ikke ut fra min erfaring, sier Kenan Ibrahimefendic.

I kommentarfeltet under artikkelen i Avisa Oslo er det debatt om hvorvidt slike kostnadssjokk er et unikt problem for elbiler. Noen påpeker at også bensin- og dieselbiler kan få kostbare slitasjeskader med tiden, som motorhavari eller ødelagt girkasse.

Andre mener det er ytterst sjelden at så store og dyre reparasjoner på drivverk grunnet slitasje forekommer på moderne bensin- og dieselbiler som kun er 8–9 år gamle.

Les også: 

Elbiler ingen adgang på Kystruten Havila

Bestill fra Document forlag:

Kjøp e-boken av Kent Andersen her!

 

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok her og som ebok her!

Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet» her!

Kjøp bøker fra Document!

Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:

Husk å støtte Document:

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.