MDG-politikerne Lan Marie Berg, Arild Hermstad og Une Bastholm. Foto: Cornelius Poppe / NTB.

Det er allment kjent at MDG vil gå langt for å oppfylle sine «visjoner». Men ikke alle er klar over hvor ekstreme konsekvenser dette kan få for vanlige folk.

Blant de mange forslag og tanker det ytterliggående partiet MDG har luftet for å «redde verden» fra en påstått klimakrise, er innføring av nullutslippssoner i byene.

Det innebærer forbud mot såkalte fossilbiler (bensin og diesel) i en del områder. Her skal det bare være lov å kjøre elbiler (pluss sykler, selvsagt).

Men innenfor disse sonene bor det ganske mange som i dag eier og benytter nettopp bensin- eller dieselbil. Bilen er en viktig del av hverdagen for mange.

Nettavisen regnet nylig på antallet eiere av fossilbiler i Oslo, og resultatet vil antagelig sjokkere en del:

Hvis MDGs forslag om nullutslippssoner i Oslo går igjennom, må over 40.000 bileiere innenfor Ring 2 skrote bilen de har i dag, skriver Nettavisen.

Avisen fortsetter:

Miljøpartiet De Grønne har ivret for nullutslippssoner i Oslo og de større byene. Alle landets kommuner bør ifølge MDG-leder Une Bastholm få muligheten til å innføre slike soner. Regjeringen har også gitt klarsignal til enkelte soner i Oslo og Bergen.

De første sonene kan være på plass allerede i 2022.

Området det er snakk om i hovedstaden (innenfor Ring 2), omfatter de folkerike bydelene Sentrum, Gamle Oslo, Grünerløkka, Sagene, St. Hanshaugen og Frogner. Her bor det mennesker i alle kategorier og aldergrupper.

Felles for mange av dem er at de eier en bensin- eller dieselbil de har nytte og glede av. Men det kan det bli en brå slutt på om MDG nok en gang klarer å presse igjennom sin ytterliggående politikk.

(Her handler det om Oslo, men tilsvarende kan komme i andre byer rundt om i landet.)

Nettavisen har fått Opplysningsrådet for veitrafikk (OFV) til å lage en oversikt over bileiere i de Oslo-bydelene som kan bli rammet av forbudet. Tallene er betydelige, og Nettavisen skriver:

Det er med andre ord ikke bare rikingene som må kjøpe en fossilfri bil hvis MDGs forslag går igjennom. Totalt snakker vi antakelig om mellom 40.000 og 50.000 bileiere.

Avisen minner om at det ikke kun er beboernes privatbiler som rammes. Også varetransporten vil omfattes.

Man kan se for seg hvordan alle butikker, restauranter og andre næringsrivende daglig skal forsynes via elbiler og lastesykler. Det handler om enorme mengder varer og gods, og en «elektrisk» transport av dette er urealistisk innen uoverskuelig fremtid. Det er ikke gjennomførbart.

I tillegg kommer flommen av flyttelass som så store boområder medfører. Her flytter det folk ut og inn daglig.

Nettavisen forteller at MDGs forslag er omstridt:

– Dette er ekstremisme på sitt verste, uttalte Frp-politiker Tor-André Johnsen i februar.

Det er rene ord for pengene.

Men politisk motstand betyr ikke at en slik politikk er utenkelig. MDG har fått igjennom mange av sine ytterliggående forslag, selv om partiet er lite og kun støttes av små, sekteriske grupperinger blant velgerne.

Den rabiate sykkelsatsningen, raseringen av tusenvis av P-plasser, påfunn som utekontorer og diverse installasjoner osv. er skrekkeksempler for store deler av befolkningen. Milliarder er sløst vekk, penger som kunne og burde vært brukt til viktige formål.

Gjennom politisk utpressing overfor veike og opportunistiske partier som Ap og SV i Oslo byråd, har mikro-partiet MDG på en del områder i praksis kunnet opptre som om de hadde rent flertall. Det har vært et stygt eksempel på hvordan demokratiet grovt kan misbrukes, bare kynismen og forakten for folket er stor nok.

Små «presspartier» kan rett og slett være en trussel mot den allmenne respekten for folkestyret.

Samtidig er MDGs fremferd i lokalpolitikken et varsel om hva som kan komme også på nasjonalt plan etter høstens stortingsvalg.

Les boken i sommer:

Lær alt om klimasaken og hysteriet rundt den. Kjøp Kents bok her!

 

Husk å støtte Document, vi setter stor pris på ditt bidrag:

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.