Sier klart nei til MDGs fremferd: Gruppeleder i Høyres bystyregruppe i Oslo, Anne Haabeth Rygg.  Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

Over halvparten sier nei til å forby fossildrevne biler i Oslo. Det fremgår i en ny måling foretatt av In Fact for Nettavisen. Flertallet av de spurte avviser også andre tiltak MDG står for i hovedstaden.

MDG har som byrådsparti gjennom snart åtte år gjennomført en rekke radikale grep med samferdsel og trafikk i Oslo, og flere er planlagt.

En meningsmåling i Nettavisen viser imidlertid at dette er tiltak partiet utfører uten forankring i befolkningen. Partiet presser dermed gjennom sine egne særsaker som velgerne ikke ønsker, noe som aldri har vært i tråd med folkestyrets prinsipper og fundament.

Mange vil si at MDG, som et lite parti, kynisk misbruker en politisk posisjon de har hestehandlet seg frem til. Slikt kan skape økt politikerforakt og velgerfrustrasjon.

Nettavisen skriver om saken.

Undersøkelsen fra 27. januar viser at 51 prosent av de spurte sier nei til tanken om å forby såkalte fossilbiler innenfor Ring 2. Det er bare 36 prosent som sier ja til noe slikt. Menn er mer negative enn kvinner. Unge (som ofte ikke har bil) er noe mer positive til ideen.

Etaten foreslår at varebiler og lastebiler forbys først, og deretter to år senere, tidligst fra 2027, at også fossildrevne privatbiler forbys.

– Det er ikke greit

Nettavisen har møtt flere bilister i Sentrum P-hus i Oslo sentrum, som er kritiske til forslaget.

– Klart det er provoserende, sier Kåre Monsen til Nettavisen etter å ha parkert bilen i et av Oslos største parkeringshus.

– Jeg synes ikke det er greit. Da må du først komme med noen løsninger først på problemene det vil skape, sier Monsen.

Han legger til at han synes MDG bare kjører på uten å ta hensyn til de problemene som dukker opp.

Flertallet sier også nei til fjerning av p-plasser

Også et annet av MDGs prestisjeprosjekter har flertallet imot seg.

De siste årene har byrådet fjernet mer enn 6000 parkeringsplasser. Over halvparten av de spurte i målingen er negative til dette. Under hver tredje Oslo-borger støtter noe slikt.

– Det er helt sykt at de kan ta bort så masse plasser. Hvis vi skal handle noe, i hvert fall i den alderen vi er i nå i 60-årene, så synes jeg det er veldig vanskelig å få med seg det på en buss, sier Monsen, og legger oppgitt til:

– Hvis det blir sånn i Oslo til slutt, så vil ikke butikker klare seg i sentrum i det hele tatt.

Mange av de Nettavisen har snakket med, er kritiske til MDG-påfunnene. En del ønsker ikke sitt navn i avisen.

Støttes av MDG-velgere 

Ser man på partibakgrunn i målingen, er det de som stemmer på MDG som er mest positive til forslaget om å forby bensin- og dieselbiler. Kun 6,8 prosent av deres velgere er negative.

MDG har imidlertid kun støtte av ca. 10 prosent av byens velgere, ifølge nyere meningsmålinger.

Klart størst motstand er det blant FrP- og Høyre-velgerne, der henholdsvis 85 og 70 prosent er negative. Hos Folkets parti er over 90 prosent negativt innstilt til dette.

De som er mest positive til begrensninger i biltrafikken, er folk i Oslo sentrum. Minst positive er de som bor nordøst og vest i Oslo. Det betyr at slike tiltak er uønsket i store byområder som Groruddalen.

–Tredd nedover hodet på folk 

– Det er mange i Oslo som er lei av å få byrådets ensporede sykkelfiksering tredd nedover hodet. Med bare måneder igjen til valget burde prosjektet «bilfritt byliv» og nye inngripende tiltak settes på pause, sier Oslo FrPs førstekandidat, Lars Petter Solås, til Nettavisen.

Solås sier han ikke er overrasket over resultatene.

– La Oslo-folk avgjøre om dette kontroversielle prosjektet skal fortsette og legg hasteinnføringen av stengte gater på is. Oslo-folk og byens næringsliv trenger bilen, da skal vi politikere selvsagt legge til rette for det, sier han.

Høyre: – Urimelig kamp mot bilen

For Oslo-bilister kan det være beroligende at heller ikke Høyre er med på slike radikaliserte tiltak i hovedstaden. Høyre, som ønsker å overta byrådskontorene i Oslo etter høstens valg, mener den foreslåtte rødgrønne bilpolitikken er urimelig.

– Mange opplever nok mange byrådet som urimelige i en del saker. Hvis de har solgt sin fossilbil og kjøpt elbil, tenker nok mange at det må være mulig å bruke denne til en del gjøremål i Oslo, sier nestleder i miljø- og samferdselsutvalget i Oslo, Anne Haabeth Rygg (H), til Nettavisen.

Spørsmålet er selvsagt hva Høyre kan finne på å forhandle bort overfor et hensynsløst MDG etter valget.

Hos MDG er man ikke så opptatt av hva folket mener. De synes nemlig selv dette er gode påfunn, og viser til at det tross er er noen som støtter tiltakene:

– Det er fint å se at mange allerede liker ideen, og jeg er ganske sikker på at flere vil være for nå det blir klart hva det vil innebære. En gradvis utfasing av alle eksosrør i byen vil være et stort framskritt, og her er vi allerede på god vei, sier MDGs gruppeleder i Oslo bystyre, Eivind Trædal, til Nettavisen.

Mange Oslo-folk håper hans og hans partis innflytelse over styre og stell vil ta en brå slutt ved valget i høst.

Les også: 

Kalddusj for MDG og Venstre: Regjeringen sier kontant nei til nullutslipps­soner

 

Bestill fra Document forlag:

 

Kjøp e-boken av Kent Andersen her!

Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet» her!

Kjøp bøker fra Document!

Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:

Husk å støtte Document:

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.