MDGs bilfiendtlige påfunn støttes av de fleste partier, men velgerne sier nei. Lan Marie Berg og Une Bastholm (MDG). Foto: Cornelius Poppe / NTB.

En ny undersøkelse viser at et massivt flertall av velgerne er imot forbudssoner for bensin- og dieselbiler. Mange er skuffet over politikernes arroganse i denne saken, ikke minst beskyldes Høyre for å svikte egne velgere.

Det er Nettavisen som skriver om saken:

En sentral del av regjeringens klimapolitikk er målet om ingen nye bensin- og dieselbiler fra 2025. Politikken nyter sterk støtte på Stortinget, med bare Sp og FrP som har markert motstand.

For å nå målet vil regjeringen gi bykommuner mulighet til å innføre forbud mot bensin- og dieselbiler i en del områder, slik MDG-byråd Lan Marie Berg i Oslo har ønsket.

Dette synes flertallet av politikere er fornuftige tanker. Noe annet er hva velgerne mener, de som per definisjon skal bestemme i et demokrati. Nettavisen refererer til en ny meningsmåling om spørsmålet:

I en måling gjennomført av Norstat på oppdrag for bilistorganisasjonen Amcar, sier kun 15 prosent ja til forbudet, med 71 prosent som sier nei.

Det eneste partiet med flertall blant egne velgere for forbudet, er MDG. Det er i Høyre, Sp og FrP motstanden er størst. Blant Høyres egne velgere oppgir 80 prosent at de er mot forbudet, og kun 11 prosent støtter partiets egen politikk.

Det er hva man må kalle en klokkeklar tilbakemelding fra folket. Dessverre er det lite som tyder på at politikerne bryr seg, de turer videre frem med sine grønne fantasier.

Mener Høyre dilter etter MDG

Det er mange som ifølge Nettavisen reagerer på en politikk som nærmest er en krigserklæring mot vanlige norske bilister. Spesielt er en del velgere oppgitt over hvordan såkalte borgerlige partier som Høyre svikter egne velgere ved at de i praksis slutter seg til demagogien fra høyrøstede fanatikere i partier som MDG:

Leder for Amcar, Hilberg Ove Johansen, er bekymret for konsekvensene av politikken og for partiet Høyre:

– De dilter etter MDG og byrådet, og det bekymrer oss. Vi kjenner ikke Oslo Høyre igjen. De har stemt for utredninger av forbudssoner – og vil ha nullutslippssoner – og er i utakt med egne velgere, sier Johansen til Nettavisen.

Hilberg Ove Johansen mener planen om forbud mot å kjøre normale biler mangler enhver rimelig begrunnelse:

– Dette tiltaket har jo ingen global klimaeffekt overhodet. Det er helt feil å straffe norske bilister som velger stadig mer miljøvennlige biler på egen hånd, sier han.

Han legger til:

– Forbud og tvang vil virke mot sin hensikt, og har ikke støtte i befolkningen.

Norstat-undersøkelsen gir ham grundig rett i det.

Johansen påpeker de helt ubetydelige effekter som kan oppnås av slike dramatiske og innbyggerfiendtlige tiltak:

– De åtte prosentene av norske utslipp som kommer fra privatbil, er synkende. I tillegg gjelder klimamålene frem til 2035, og innen da vil vi kunne ha bidratt mye til å senke utslippene kraftig, sier han.

Han er særlig frustrert og skuffet over hvordan Oslo Høyre opptrer i spørsmålet om innbyggernes rett til å ha bil:

– I Oslo har Høyre stemt sammen med MDG og byrådet for å gjøre hverdagen verre for bilistene uten at tiltakene har hatt noen dokumentert klimaeffekt. På lørdagens årsmøte bør Oslo Høyre ta avstand fra denne typen symbolpolitikk og heller lytte til sine egne velgere, sier han.

Samferdselspolitisk talsmann for Oslo Høyre, Nicolai Langfeldt, gir i Nettavisen et svar til Johansen og andre som føler seg sviktet av partiet. Han sier blant annet:

– Jeg må ærlig innrømme at jeg er overrasket over kritikken. Det jobbes i Oslo og over hele verden med å bedre den lokale luftkvaliteten og redusere klimagassutslippene, sier Langfeldt, og svekker neppe inntrykket av partiet som et haleheng til MDG.

Langfeldt har mer på hjertet, og bekrefter blant annet at man vil åpne for såkalte nullutslippssoner (det vil si forbud mot å kjøre normale biler):

– I disse områdene vil det deretter i utgangspunktet ikke være tillatt med fossilbil, sier han.

Ja, det må faktisk presiseres at det er partiet Høyre det her er snakk om, et parti som tidligere befant seg til høyre i politikken, og klart  tok avstand fra venstrevridde ekstrem-grupperinger som MDG.

Nå er det andre tider. Mange vil kanskje lure på når Høyre vil ta steget fullt ut og formalisere et samarbeid med sin premissleverandør MDG.

 

Har du ennå ikke lest den? 

Lær alt om klimasaken og hysteriet rundt den. Kjøp Kents bok her!

 

 

 

 

 

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.