Sakset/Fra hofta


 Cecilie Lyngby i FNB (til venstre) kjemper mot tiltak som rammer innbyggernes bevegelsesfrihet. Foto: Lise Åserud / NTB

Det rødgrønne byrådet i Oslo forsetter sin krig mot byens bilister. Bompengepartiet (FNB) har fått nok, og har engasjert advokat for å ta rettslige skritt mot bilfiendtlige politiker-påfunn.

Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) ga for kort tid siden grønt lys for at Oslo og Bergen kan innføre soner i byen der det er forbudt å kjøre med fossilbil. Her skal kun de bejublede elbilene slippe inn.

Dette var naturlig nok en nyhet det rødgrønne byrådet i Oslo tok svært velvillig imot. Det var som noe funnet på i en studiesirkel av MDG-ungdommer.

Byråd Lan Marie Berg (MDG) er kjempeglad for at regjeringen åpner opp for fossilfrie soner i Oslo. Hun mener at tiltaket er viktig for å oppnå en utslippsfri by. Flere opposisjonspartier er bekymrede, skrev osloavisen AO.

Men det som får MDG-Lan og andre klimaekstremister til å juble, får samtidig andre til å frese. Mange har fått nok av at hovedstaden er blitt en lekegrind for personer med liten forståelse av hva samferdsel innebærer i en stor by.

MDGs byrådspartnere Ap og SV er påfallende passive. Spesielt hos et stort antall Ap-velgere må skuffelsen over eget parti være enorm, det var ikke dette man stemte for. Svært mange av partiets velgere har bil, og ønsker ikke flere restriksjoner på hvordan de skal bruke den.

Enda mer forbausende for en stor del av Oslos velgere er det at såkalte borgerlige partier som Høyre og Venstre viser så lite tydelig motstand mot en politikk som er som hentet fra MDGs partiprogram. De reelle politiske forskjellene mellom disse to partiene og MDG blir stadig mer utydelige.

Frp i Oslo er derimot lite begeistret over utviklingen, men har en tid vært mer opptatt av interne partisaker enn å ta kampen mot rødgrønn by-rasering.

Men bompengepartiet FNB er ifølge AO klare i sin tale når det gjelder utspillet om utslippsfrie soner:

FNBs Cecilie Lyngby mener forslaget om utslippsfrie soner i Oslo er diskriminerende overfor eiere av fossildrevne kjøretøy.

– Jeg er sjokkert, det må jeg bare si. Nå får de stor motstand, folk er skikkelig sinte. Jeg får så mange meldinger på telefonen at du ikke vil tro det. Det er omvendt miljøpolitikk, og de får folk imot seg i stedet for folk med seg, sier Lyngby.

Nå har partiet engasjert advokat for å forhindre et slikt svært inngripende tiltak.

Hun vil ha en vurdering av hvordan de fossilfrie sonene står seg mot kommunelovens paragraf 59, som omhandler diskriminering.

– Dette er diskriminering av dem som eier fossilbiler og bor i de områdene hvor det kan bli innført forbudssoner. La oss si de velger et kvartal: Lufta står ikke stille. Utslippene blåser over til der hvor det er fossilfritt, sier Lyngby.

Det er advokat Thomas Klevenberg som kommer til å bistå med partiet. Han skal bruke helga til å sette seg inn i saken.

Lyngby er opptatt av at dette stanses før det er innført, ellers kan det bli umulig å få reversert det.

– Man er nødt til å ta tak med en gang man ser at noe kan skje. Hvis ikke blir det bare slått ned, og det blir ikke diskusjoner eller debatt i det hele tatt. Partiene gidder ikke når det er vedtatt, sier Lyngby.

Partiet vil be om lovlighetskontroll når bystyret eventuelt har gjort sitt vedtak.

– Vi kommer uansett til å forfølge Oslo kommune, og legger inn en klage, sier Lyngby til avisen AO.

Lan Marie Berg (MDG) har ifølge AO påpekt at det vil være regler for unntak fra forbudssonene. Disse er ikke presentert ennå.

Det bør være et alvorlig signal til myndighetene når vedtak av denne typen blir advokat-mat. Kanskje på tide å stanse opp et øyeblikk, og se hvor fornuftig denne såkalte grønne satsningen egentlig er?

Prisen for innbyggerne kan bli svært høy, for at politikerne skal oppnå svært lite.

 

Denne boken blir bare mer og mer aktuell og viktig:  

Lær alt om klimasaken og hysteriet rundt den. Kjøp Kents bok her!

 

 

 

Les også