Oslos byråd for miljø og samferdsel, Sirin Stav (MDG). Foto: Hanna Johre / NTB

Det har lenge vært en plan for de rødgrønne i Oslo å stenge deler av byen for bensin- og dieselbiler. Nå viser det seg at det ikke finnes lovhjemmel for et så radikalt tiltak.

Såkalt fossilfrie soner i Oslo, men også andre byer på sikt, har lenge vært en plan for klimapartiene. Tanken er å gjøre det forbudt for bensin- og dieselbiler å kjøre i deler av byen, noe som gjør det upraktisk for innbyggerne å eie slike biler.

Document har tidligere omtalt denne planen fra de rødgrønne, en plan som til en viss grad støttes også av enkelte borgerlige partier. Det var faktisk Solberg-regjeringen som åpnet for at enkelte byer selv kan vedta slike regler.

Men klimafolkets glede over å kunne begrense andres muligheter i hverdagen, ser ut til å bli kortvarig.

Nå har nemlig Statens Vegvesen kommet på banen, og der i gården sier man nei til slike inngrep. Avisa Oslo har omtalt utviklingen i de rødgrønnes plan om å stenge Oslo for normal trafikk:

Før sommeren ga regjeringen grønt lys for at dette kunne skje, men de ba samtidig Statens vegvesen gjøre en vurdering av hvordan det kan løses, skriver Avisa Oslo.

Dette fremgår av et notat fra Statens Vegvesen:

I et notat som Aftenposten har fått innsyn i, redegjør veivesenet for hvorfor det ikke er mulig å innføre slike soner nå.

«Dere har pekt på nullutslippssone med forbud som virkemiddel. Vi mener dette vil kreve lovendring og en ny runde med Stortinget», skriver de i notatet.

En slik tilbakemelding er en strek i regningen for det rødgrønne byrådet i Oslo, som har gjort nettopp krig mot bilen til sin hjertesak, og de har dermed også erklært krig mot store deler av byens befolkning:

– Vi hadde jo håpet på en annen respons. Men jeg oppfatter at de ikke er helt endelige i tilbakemeldingen. Vi vil gjerne sette oss ned med både Veivesenet og den nye samferdselsministeren og se hva som kan være mulig å få til, sier MDGs samferdselsbyråd Sirin Stav til avisen.

Hun overtok denne stillingen i byrådet etter at Lan M. Berg ble kastet fra jobben etter gjentatte skandaler og økonomisk vanstyre.

Det gjenstår å se hvordan MDG og andre bilhatende partier nå vil forholde seg til dette fremover, og hvilke andre tiltak de eventuelt kan komme opp med for å gjøre livet surt for bilistene.

Les også:

Bompengepartiet raser mot utslippsfrie soner: Vil saksøke Oslo kommune

Høst er lesetid: Bestill årets boknyhet, full av sjokkerende avsløringer:

Kjøp Alf R. Jacobsens politiske bombe «Stalins svøpe: KGB, AP og kommunismens medløpere» her!

Bestill også :
Lær alt om klimasaken og hysteriet rundt den. Kjøp Kents bok her!

Bli medlem, og få tilgang til alt vårt stoff straks det publiseres:
Vi trenger DIN støtte! Gi et bidrag til Document i dag:

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.