Oslos miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG) møter økende motstand mot påfunnet om å stenge store deler av byen for vanlige biler. Foto: Terje Pedersen / NTB.

Oslo Frp har fått nok av det rødgrønne byrådets fremferd i Oslo, og vil ha folkeavstemning om planene om nullutslippssoner i byen neste år. Høyre er mer lunkne i sin motstand mot MDG-politikken, og har intet ønske om folkeavstemning.

NTB melder om saken, og refererer til VG.

Byrådet i Oslo jobber for at det allerede neste år skal opprettes en sone i hovedstaden der det er forbudt å kjøre bensin- og dieselbiler. Det vil Oslo Frp ha en folkeavstemning om, slik at folk får ta stilling til om de ønsker at bensin- og dieselbiler stenges ute fra store områder i hovedstaden, skriver avisa.

FrP tror en folkeavstemning vil legge det hele på is

– Vi mener dette er et ekstremt inngripende tiltak og at byrådet fører en miljøpolitikk for de rike som straffer de fattige, folk som ikke bytter bil hyppig, sier tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) til VG. Han sitter i dag i sentralstyret i Frp og er leder av interimsstyret i Oslo Frp.

Solvik-Olsen sier videre til avisa at han er overbevist om at byrådet vil moderere seg kraftig dersom deres forslag blir gjenstand for folkeavstemning før det implementeres.

– Vi tror en folkeavstemning er beste måten å sette litt av den ideologiske politikken eller galskapen på vent, sier han.

Sikter på trinnvis utvidelse

Forslagene til nullutslippssoner skal nå utredes, for så å behandles politisk, og deretter må Oslo sende en søknad til staten for å få grønt lys.

– Vi sikter på en trinnvis utvidelse. Fagfolkene foreslår i første omgang å starte med området som kalles Bilfritt Byliv innenfor ring 1, og så utvide sonen til å inkludere ring 2. Målet er å utrede alternativene slik at dette kan implementeres i løpet av 2026 i ring 2, og i ring 1 innen utgangen av neste år, sa miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG) til VG søndag morgen.

Det bor i dag 155.000 mennesker innenfor ring 2 i hovedstaden, så det er med andre ord svært mange som vil bli rammet av påfunnet.

Planene forutsetter at staten gir grønt lys. Oslo kommune har i dag ikke egen myndighet til å opprette en nullutslippssone, men regjeringen har signalisert at den vil åpne for noen prosjekter i Oslo og Bergen.

Høyre i Oslo sier at de ikke vil gå med på en så rask innføring av de nye forbudene. Mange forventer trolig at Høyres statsminister griper inn og sier en endelig stopp til denne typen hensynsløs fremferd i hovedstaden.

– Forbud mot bensin- og dieselbiler innenfor ring 2 allerede i 2026 kommer Høyre ikke til å bli med på. Det vil i praksis stenge folk inne med bilene sine, sier Nicolai Øyen Langfeldt, miljø- og samferdselspolitisk talsperson i Oslo Høyre.

De sier samtidig at de ikke vil ha folkeavstemning om dette, slik Oslo Frp ønsker. Det er uklart hvorfor Høyre ikke ønsker dette, og det kan bidra til å forsterke et inntrykk av Høyres motstand mot MDGs politikk  som halvhjertet og symbolsk.

Lær alt om klimasaken og hysteriet rundt den. Kjøp Kents bok her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.