Nytt

Publikum ser på Audi e-tron utstilt i en boks på Frankfurt Motor Show i Frankfurt i Tyskland, september 2019. Nå melder Audi at de vil satse mer på utvikling av bedre fossilmotorer. Foto: REUTERS / Ralph Orlowski / NTB Scanpix

I et intervju i tyske Atumobilwoche bekrefter administrerende direktør i Audi, Markus Duesmann, at Audi vil satse tungt på å utvikle nye og bedre fossilmotorer de kommende årene. Audi er pålagt av myndighetene å utvikle elektriske biler, og har hatt kjempesuksess med sin enorme Audi e-tron her i Norge, men det gjenspeiler ikke situasjonen i resten av verden.

Duesmann jobbet tidligere med utvikling av forbrenningsmotorer i både BMW og Mercedes, og ønsker å tone ned fokuset på elektrifisering. Andelen elbiler vil øke fremover, men på lengre sikt vil fortsatt fossilmotoren dominere.

– Forbrenningsmotoren er langt fra død, og vil leve videre i veldig lang tid, sier toppsjefen.

Selv om Norges unike avgiftssystem har gitt våre politikere inntrykk av at elbiler er i ferd med å ta over, så er altså situasjonen en helt annen i Europa og resten av verden. Her dominerer fremdeles salget av rene bensin- og dieselbiler, og slik vil det være i lang tid fremover.

Dette er i tråd med hva styreleder i Toyota Motor Europa, Didier Leroy sa i oktober 2018, da han slo ut med armene og sa «Hvor i h…… kan man selge en elbil?». Da utgjorde salget av batteribiler bare 1,6 prosent, og var kraftig konsentrert til land hvor inntektsnivået er høyt.

Tyske myndighetene har imidlertid pålagt sin egen bilindustri en planøkonomisk kvote på elbiler, for politikere med grønn kortslutning bryr seg ikke om hva markedet faktisk vil ha. Årsaken til at salget ikke tar av, er ikke bare at elbiler er mye dyrere en vanlige biler, men også totalt underlegne når det kommer til rekkevidde, tyngde, hastighet og praktisk bruk, siden infrastrukturen for lading er svært begrenset i Europa, og strøm er dyrt. Den «grønne» politikken utgjør derfor en trussel mot Europas mektige bilindustri.

Moderne forbrenningsmotorer vil altså utgjøre mesteparten av det europeiske bilsalget i lang tid fremover, og det samme gjelder globalt. Aksjonisten for elbilen i Norge er uten sidestykke i verden, men spørsmålet er om ikke innføringen skjer prematurt, og det er en fare for at politikken på sikt kan ramme bilkjøperne økonomisk.

Sikkert er det, at satsingen på elbiler rammer statens avgiftsinntekter hardt: I 2018 meldte E24 at elbilsalget har bidratt til et avgiftstap på 25 milliarder kroner, og verre blir det. Gir du nordmenn mulighet til å bli nullskatteytere, så griper de den – og nå finner ikke myndighetene noen vei ut av hjørnet de har malt seg selv inn i.



Kjøp Halvor Foslis bok her!