Sakset/Fra hofta

People check Audi e-tron inside a large box display at the 2019 Frankfurt Motor Show (IAA) in Frankfurt, Germany, September 10, 2019. Foto: Ralph Orlowski/ Reuters / NTB Scanpix

Påtalemyndigheten i München opplyser at tre tidligere styremedlemmer i Audi, tiltales for svindel i forbindelse med den store utslippsskandalen som er blitt kjent som «dieselgate».En pensjonert avdelingsleder er også tiltalt for svindel og for indirekte å ha deltatt i falsk sertifisering. Tiltalen omfatter også ulovlig annonsering.

Tidligere Audi-sjef Rupert Stadler er fra før tiltalt i en separat sak og skal møte i retten 30. september. Martin Winterkorn, den tidligere toppsjefen i Audis morselskap, Volkswagen, avventer også rettssak.

VW innrømmer å ha jukset med utslippene til 11 millioner biler, solgt over hele verden. Motorene var forsynt med programvare som reduserte CO2-utslippet under testing i laboratorium, men realistiske tester på veien viste et atskillig høyere utslipp. De tre tidligere styremedlemmene beskyldes for å ha visst om manipulasjonen, og for ikke å hindre salget av modifiserte biler i perioden oktober 2013 til september 2015.

Saken som nå er under rettsbehandling, gjelder nesten 450.000 biler som i all hovedsak er solgt i USA og Europa. Dieselgate har så langt kostet konsernet over 30 milliarder euro, hvorav mesteparten i USA. Det blir spennende å se om rettssaken vil avsløre hvordan og hvorfor svindelen oppsto:

Den er basert på virkelighetsfjernt klimahysteri, som hverken har noe effekt eller gjør bilene bedre på noen måte. Fristelsen til å løse problemet med juks ble for stor, for konkurransen med andre kontinenter er knallhard.

Den maniske kampen mot harmløs CO2, er i ferd med å svinebinde og undergrave Europas viktigste industri. For hver gang ingeniørene faktisk klarer å oppfylle de sinnsyke «grønne» kravene, så svarer politikerne med enda mer urimelige krav – og det er faktisk grenser hvor lite CO2 som kan slippe ut av en forbrenningsprosess. Resultatet er at bilfabrikkene nå tvinges til å produserer biler med unødvendig kompliserte løsninger, som folk ikke vil ha, og samfunnet ikke er tjent med. Enorme luksus-elbiler på 2,5 tonn ikke minst.

Det blir spennende å se hva de tiltalte vil forsvare seg med? Kanskje sannheten endelig kommer for en dag, for de som burde sitte på tiltalebenken er kunnskapsløse politikere som innfører grønn planøkonomi som kan ødelegge 100.000-vis av arbeidsplasser i Europa. Alt for bittelitt mindre utslipp av CO2 som slett ikke er forurensing, men plantenæring. Mens Kina fritt bygger kullkraftverk så fort de kan.