Nytt

Foto: Lucy Nicholson/Reuters/Scanpix

Etter femten års drift med konstante underskudd, fikk elbilprodusenten Tesla endelig et overskudd to kvartaler på rad i 2018. Men plutselig er underskuddene tilbake, og enda verre: Salget falt med 31 prosent fra foregående kvartal.

Teslas tap i første kvartal 2019, tilsvarer rundt 6 milliarder kroner, og kommer til tross for at omsetningen økte med nesten 40 prosent til 3,5 milliarder dollar. Markedets forventninger var imidlertid inntekter på 5,42 milliarder, så gapet er en stygg smell for investorene

De siste månedene ha salget falt, og etterspørselen ser ut til å dale, særlig for de dyrere modellene S og X, som også øker i pris. Tesla har også slitt med å få ned kostnadene for den rimeligere 3-modellen, som har flommet inn på norske veier de siste månedene. En av årsakene kan være at noen av de virkelig store og mektige bilfabrikkene i verden er tvunget til å utvikle elbiler selv, eller betale enorme bøter for «flåteutslipp» av CO2. Når disse gigantene lanserer stadig nye elbil-modeller i hurtig tempo, kan det bli vanskelig for «lille» Tesla å konkurrere på lang sikt.

Elon Musk lover likevel at regnskapet skal gå i pluss igjen i tredje kvartal: «Når vi ser effekten av økte leveranser og reduserte utgifter, forventer vi overskudd i tredje kvartal og et mindre underskudd i andre kvartal,» skriver Musk i en melding til investorene. Så sent som i februar i år lovet imidlertid Musk at Tesla skulle levere overskudd i alle fremtidige kvartaler, og Morgan Stanley hevder at selskapet vil trenge enda mer kapital på sikt. Tesla regner med å levere opp mot 400.000 biler i 2019, men sier også at det kan bli så mange som 500.000.

Den enorme suksessen Tesla og elbiler generelt har hatt i Norge, har skapt et inntrykk av at elbiler er i ferd med å ta over for vanlige biler globalt. Det er foreløpig ikke korrekt: Diesel- og bensinbiler selger som aldri før, mens elbilsalget har klatret til rundt 800.000 biler globalt. Det er en kraftig økning, med den kinesiske minibilen Baic EC180 som bestselgeren.

Årsaken til at resten av Europa og verden ikke omfavner elbiler like varmt som i Norge, er  fordi de er mye dyrere å produsere (og dermed mye dyrere å kjøpe) enn fossilbiler, batteriene er fortsatt ikke godt nok utviklet, ingen andre land gir bilkjøperne de samme subsidiene, og strømprisene andre steder i verden gjerne er langt høyere enn i Norge.