Elbil under lading. Illustrasjonsfoto: Ørn E. Borgen / NTB

Den kinesiske elbilprodusenten Nio sliter med lønnsomheten. Første kvartal i år viser et dramatisk underskudd.

I en del land selges det nå svært mye elbiler, som i Norge. Her dominerer elbilene stort i nybilsalget. I andre land er bilkjøperne mer avventende, elbil-bølgen har ikke helt tatt av.

Det er uansett ingen automatikk i at det å produsere elbiler, er en økonomisk gullgruve. Det er den kinesiske elbilprodusenten Nio et eksempel på.

Finansavisen melder om saken.

Elbilprodusenten Nio hadde i første kvartal et kjempetap på 4,9 milliarder yuan, tilsvarende 7,3 milliarder kroner. Til sammenligning satt det kinesiske selskapet i samme periode i fjor igjen med et underskudd på 1,3 milliarder yuan, skriver avisen.

Dette gir seg utslag i aksjekursene for selskapet, de har falt betraktelig.

Svikt i salget

Salgstallene for Nio viser en synkende trend.  I løpet av første kvartal falt bilsalget 0,2 prosent til 9,2 milliarder yuan, tilsvarende 13,9 milliarder kroner, beretter Finasavisen.

«Reduksjonen i bilsalget i første kvartal skyldtes i hovedsak en lavere gjennomsnittlig salgspris, som et resultat av en høyere andel ET5 og 75 KWh standardserie batteripakkeleveranser, delvis oppveid av en økning i leveransevolumet», skriver selskapet i rapporten.

Svakere forventninger

For andre kvartal har Nio nå forventninger om totale inntekter på mellom 8,7 og 9,4 milliarder yuan, betydelig lavere enn den opprinnelige forventningen på 18 milliarder.

Nio regner samtidig med mellom 23.000 og 25.000 leveranser i perioden, tilsvarende en nedgang på 0,2-8,2 prosent mot samme periode i fjor.

Nio er uansett på offensiven, og håper at lansering av nye modellet kan  snu trenden.

I slutten av mai lanserte Nio en ny og forbedret utgave av sin ES6, som har vært en bestselger siden 2019 og er en direkte konkurrent til Teslas Model Y.

I juni er det ventet lansering av en oppdatert versjon av ES8.

Prissituasjonen er likevel et avgjørende moment, og Nio tror det er vanskelig å kunne konkurrere med Tesla i så måte. Finansavisen skriver:

For en drøy måned siden uttalte Nio-sjef, William Li, at den kinesiske elbilprodusenten ikke har noen planer om å krige med Tesla om pris.

Et moment som i liten grad berøres i de fremlagte analysene, er i hvilken grad Kinas stadig mer utsatte politiske profil spiller inn i markedet. Nyheter om undertrykking, slavearbeid, konsentrasjonsleiere i visse provinser og ikke minst de stadige truslene mot Taiwan, er faktorer som kan gjøre et inntrykk i kjøpergruppene, spesielt i vestlige land.

På ett eller annet tidspunkt kan det tenkes at store grupper av bilkjøpere rett og slett vender ryggen til denne typen produkter som er «made in China», så lenge det finnes mindre politisk belastede alternativer.

Men totalt sett virker Kina i øyeblikket å stå sterkt som nettopp elbileksportør, se sak under. Men sifrene fra Nio antyder at lønnsomheten i denne kinesiske industrien kan være presset, til tross for gode eksporttall.

Les også:  

Kina er nå verdens største eksportør av biler

Ny bok fra Alf. R. Jacobsen. Kjøp boken her!
Document Forlag utgir Mattias Desmet. Kjøp boken her!

Bestill også:

Kjøp «Et varslet energisjokk» her!

Kjøp Jean Raspails roman «De helliges leir»! Du kan også kjøpe den som e-bok.

Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:

Husk å støtte Document:

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.