I denne klimafokuserte æraen er det godt å være et politisk favorisert selskap, uansett hvilke kommersielle utsikter man har. Batteribiler topper Bidens liste over ønskede selskaper.
Bidens energidepartement bevilger et forbløffende lån på 6 milliarder dollar til Rivian Automotive, som sliter med å produsere sine batteribiler. Rivian taper hele 107.000 dollar per bil de selger, og amerikanske skattebetalere får regningen, skriver Wall Street Journal på lederplass.
WSJ kalte Rivian en «statlig enhjørning» for tre år siden, da selskapet ble børsnotert og verdsatt til hele 120 milliarder dollar. Dette til tross for av at de bare hadde solgt 156 biler etter 12 års drift. Aksjene har siden den gangen stupt, og selskapet er nå verdt under ti prosent, 11,8 milliarder dollar.
Det har ikke manglet på subsidier i Bidens periode. Inflation Reduction Act inkluderer en skattekreditt på 7.500 dollar per kjøretøy for kjøpere av såkalte nullutslippsbiler (slike biler eksisterer ikke), pluss en kreditt på 40.000 dollar for kommersielle batteribiler.
Men dette er ikke nok for Rivian, som tapte rundt 4 milliarder dollar på de 37.396 bilene de har solgt i løpet av de første ni månedene i år. Det er 107.043cdollar per kjøretøy. Ford taper «bare» rundt 51.000 dollar på hver batteribil de selger. Dermed øker gjelden, og er nå på rundt 1,25 milliarder dollar.
Et hovedproblem for Rivian er at de ikke produserer diesel- eller bensilbiler, og derfor ikke kan bruke disse til å subsidiere sine batteribiler.
Biden er redningen. Energidepartementet vedtok mandag å innvilge Rivian et lån på 6 milliarder dollar for å bygge en fabrikk i Georgia med kapasitet til å produsere 400 000 SUV-er og crossovere.
Det er lite trolig at dette lånet vil bli tilbakebetalt, så man kan regne dette som rene subsidier til et selskap som har vørt totalt mislykket i 15 år. dette bryter med prinsippene for slike lån, som egentlig skal utdeles til såkalt lovende selskaper.
Dette kommer i tillegg til Illinois-guvernør J.B. Pritzker (D) som i vår ga løfte om 827 millioner dollar i statlige «insentiver» for Rivian for å utvide produksjonen ved en fabrikk i Illinois til 215.000 biler i året.
De tror på et drømmefelt for elbiler. Men selv om Rivian skalerer opp og bygger alle disse elbilene, er det ingen garanti for at noen vil kjøpe dem.
Rivians salg falt i siste kvartal, noe som delvis tilskrives et «mer utfordrende forbrukermiljø». Det er riktig: Tradisjonelle bilprodusenter må kutte prisene for å selge elbiler for å oppfylle myndighetenes krav
Stellantis ‘ administrerende direktør Carlos Tavares sier at bransjen er inne i en «darwinistisk periode» der bare de økonomisk sterkeste vil overleve. Sterkest betyr i denne sammenhengen de som klarer å kare til seg de største subsidiene, noe Rivianogså innrømmer: Konkurransen i bransjen vil intensiveres på grunn av jakten på statlige subsidier.
Energidepartementet sier at lånet er en «betinget forpliktelse» som avhenger av at Rivian oppfyller «tekniske, juridiske, miljømessige og økonomiske betingelser». Det betyr at Trump-teamet kan ha makt til å skrote det.
Hvis Rivian ender med en velfortjent konkurs, så vil Biden & co gi Trump skylden, skriver WSJ.
Den påtroppende energiministeren Chris Wright har en stor jobb foran seg. Han må blant annet rydde opp i en Biden-portefølje av lån til bedrifter som er gitt av politiske grunner, og ikke basert på markedsprinsipper eller fremtidsutsikter.
Det er gode grunner til å tro at USAs klimapolitikk vil endres kraftig etter at Trump flytter inn Det hvite hus i januar, med slagordet drill, baby, drill.
Synes du verden går av hengslene? Vil du forstå hva som skjer og kanskje stritte imot? Kjøp «Den døende borgeren» av Victor Davis Hanson som papirbok her og som ebok her!
Document er en uredd og uavhengig avis som forteller deg sannheten. Abonner her.