Vesten vil angre på den radikale og tvangsmessige omfavnelsen av elektriske kjøretøy. Elbiler er bra for rike mennesker og en økonomisk fordel for Kina, men arbeider- og middelklassen rammes hardt av klimafanatsimen som ligger bak ønsket om å forby fossile biler.
Myndigheter over hele Vesten planlegger å forby salg av nye bensin- og dieselbiler. Om kun få år vil det være forbudt å selge fossile biler. Biden-regimet og andre vestlige myndigheter sliper subsidiene, men allikevel vil mange vanlige folk rett og slett ikke ha råd til elbiler.
Elbiler er dyrere enn fossile biler. I Norge er prisforskjellene mindre enn i resten av Vesten, noe som skyldes at elbiler slipper de drakoniske skattene som er påført fossile biler. Derfor er også Norge det eneste landet hvor elbiler er relativt utbredt.
I andre vestlige land har man ikke massive skatter og avgifter på biler, så der er prisforskjellene merkbare. Dessuten vil forbud mot fossile biler presse prisene opp, siden den voldsomme etterspørselen etter de nødvendige komponentene vil føre til at prisene går i taket.
Bilindustrien omsetter for 3000 milliarder dollar årlig, og å tvinge disse produsentene over på elbiler er en massiv økonomisk gamble, skriver Joel Kotkin i Spiked.
It could also threaten the mobility of all but the richest among us. And all this is being risked for environmental benefits that may prove far less robust than is often claimed.
Det er godt mulig at elbiler kan redusere CO2-utslipp. Men spørsmålet er om det ikke finnes mange andre løsninger som både er mer effektivt og samtidig langt billigere per reduserte tonn utslipp, gitt at man frykter nettopp CO2. Bilprodusenten Toyota har hevdet nettopp dette, men da ble selskapet umiddelbart angrepet av grønne lobbyister og klimahysteriske politikere.
New York City’s comptroller, Brad Lander, has even decided to restrict the city’s pension fund’s investments in the Japanese car company, due to its unwillingness to faithfully follow the green party line.
Klimaentusiaster som hater fossil energi ignorerer glatt hvilke utfordringer et skifte til elbiler vil medføre. En ting er den nevnte prisøkningen, som vil gjøre det vanskelig eller umulig for vanlige arbeidere å kjøpe seg bil. Disse vil derfor oppleve en svikt i mobiliteten, noe som særlig vil skape problemer i hele USA, som er bygd for biltrafikk, samt alle som bor landlig til uten trikk og buss som alternativ.
Å forby fossile biler er et direkte angrep på arbeiderklassen. Det er derfor merkelig at ingen fagforeninger protesterer. Her hjemme jublet jo LO-ledelsen da landsmøte stemte imot et forsøk på å redusere strømkostnadene for vanlige folk, så man kan neppe forvente så mye for pampene som soper inn millionlønninger på arbeidernes regning.
Også prisene på brukte fossilbiler vil presses opp, inntil også disse vil nektes adgang til veiene. Biltrafikken vil trolig reduseres og ende opp som kun noe rike mennesker har råd til. Dette vil anses som en seier av klimafanatikere verden over, som ikke bryr seg om mennesker, kun om utslipp.
Avindustrialiseringen i vestlige land vil fortsette. Lønnsom bilindustri vil erstattet med subsidierte milliardsluk som f.eks. batterifabrikker, havvind og annen galskap uten håp om lønnsomhet. Arbeidere uten bil vil slite med å forflytte seg til og fra arbeidsplassen, og mange barn vil bli isolerte siden foreldrene ikke kan transportere dem på fotballkamper og andre arrangementer. Å la barn bevege seg fritt i livsfarlige bysentre er heller ikke særlig fristende.
Bilprodusentene i USA er allerede i gang med å redusere arbeidsstokken. Ford taper nesten 60.000 dollar på hver elbil de produserer, og er derfor helt avhengig av statlige subsidier for å overleve. Enkelte frykter at tysk bilindustri vil reduseres med hele 400.000 arbeidsplasser innen 2030 på grunn av jakten på «grønn industri».
Ikke akkurat noen «grønn» gullgruve: Ford med gigant-tap på elbilsatsning
Tilgangen på nok strøm er et massivt problem.
In the UK, EVs are projected to double the demand for electricity by 2040.
Dette er energi som ikke eksisterer, og som heller ikke er planlagt. Resultatet er skyhøy risiko for strømbrudd. Derfor planlegger britene allerede nå å forby lading av elbiler i spesielle perioder av døgnet. Vi skal altså tvinges til å gjøre oss avhengig av biler som vi så nektes å bruke.
Det estimeres at behovet for elektrisk kraft vil stige mellom 60 og 90 prosent innen 2050. Da kommer strømbruddene, bilene blir stående og hele samfunnet stanser opp. Relativt høye dødsfall er uunngåelig. Og dette er ikke science fiction, det skjer allerede.
Last September, EV-loving California was forced to beg residents to stop charging their electric cars for fear of breaking the power grid amid a massive heatwave.
Store deler av USA vil oppleve strømmangel. The North American Electric Reliability Corporation (NERC) anslår at to tredjedeler av USA vil risikere strømbrudd allerede i sommer, noe som delvis skyldes Biden-regimets angrep på fossil energi.
Det er altså mange tapere, men som alltid er det noen vinnere også.
Rike folk i Vesten kan nyte sine kostbare elbiler på veiene uten særlig trafikk. Elon Musk vil sikkert øke sin formue, og investorer vil sope til seg statlige subsidier og tjene penger uten risiko.
Men den største vinneren er Kina. Kineserne flørter med Vestens grønne hysteri og produserer mengder av elbiler. Men kineserne er ikke dumme: Energien de trenger for å produsere de klimavennlige bilene henter de fra fossile kilder. Bløffen er åpenbar, men god nok for vestlige klimaentusiaster til å dydsposere.
Kina produserer allerede nå dobbelt så mange elbiler som USA og EU kombinert. I løpet av året vil trolig Kina doble sin eksport av elbiler og passere Japan som verdens største bileksportør.
Samtidig produsere Kina rundt fire ganger så mange batterier som USA, og har montroll over en stor andel av de nødvendige sjeldne metallene og mineralene som kreves, samt den nødvendige teknologiske kunnskapen.
Tragisk nok vil denne massive satsningen på elbiler ikke ha særlig effekt på det uttalte målet, som er å redde verden ved å redusere klimautslippene. Volvo anslår at å produsere en elbil slipper ut 70 prosent mer enn det å produsere en fossildrevet bil. Levetiden er dessuten kortere, og batteriene er rådyre og et ødelagt batteri betyr som regel at man må kjøpe en helt ny bil.
Ifølge Bjørn Lomborg vil satsningen på elbiler redusere temperaturen med ynkelige 0.0002 grader Fahrenheit innen 2100. Verdensbanken anslår at satsningen på elbiler vil kreve rundt 3 milliarder tonn av mineraler og sjeldne metaller, som nikkel, litium, kobolt og grafitt. Dermed blir det kraftig økning av antall barnearbeidere i brutale omgivelser i Kongo og andre steder.
Det er derfor en viss trøst i at enkelte bilprodusenter har begynt å protestere, som i Tyskland, Italia og Polen. Noen få fagforeninger i USA har også erkjent at de representerer arbeidere, og ikke Gretha Thunberg eller Biden-regimet.
De massive problemene som jakten på elbiler vil medføre vil selvsagt bli tydeligere etter hvert, men da vil tusenvis av milliarder kroner være forduftet, og mange vil ha opplevd en kraftig reduksjon i både privatøkonomien og livskvaliteten.
Rike folk og Kina kan nok nyte situasjonen. Men nok en gang viser elbilsatsningen hvor lite gjennomtenkt klimatiltakene er. Vestlige politikere virker hjernevaskede og hypnotiserte, og norske politikere er verst i klassen.
Kotkins konklusjon er enkel, men få vil trolig lytte til ham.
It’s time we cancelled the mad race to an all-electric future.
Kjøp e-boken av Kent Andersen her!
Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok og som e-bok.