Britene ser ikke ut til å nå klimamålene i 2030, akkurat som de aller fleste andre land som har satt seg uoppnåelige mål. Nå vurderer britene å forby hybridbiler for å øke tempoet mot det grønne paradiset.

Climate Change Committee (CCC) sier at britenes passivitet har ført til at landet har mistet sin klimaledelse, og er passert av EU og USA, som følger dristigere grønne planer. I praksis henviser CCC her til Inflation Reduction Act, Biden-regimets massive subsidier til grønn industri, som EU forsøker å utligne med sine massive subsidieplaner.

Nå angripes fossile biler hardere, og dette inkluderer hybride biler.

The independent group said the date for a ban on cars burning fossil fuels should be brought forward after evidence that emissions from plug-in hybrid cars were up to five times higher than thought.

Komitéen sier at britenes innsats for å kutte utslippene med 68 prosent innen 2030 har «falt markant» det siste året. The Times erfarer at britenes klimakamp har tatt et skritt tilbake. Chris Stark, som er direktør for CCC, er enig.

– In a year when government has published more detail on its climate plans than ever before, we think it’s less likely than last year that the UK will hit its future legal goals. That’s very worrying to us.

Stark peker på to årsaker, og den ene årsaken er hybride biler. Dette er biler som i teorien kan kjøre opp mot 60 km på batteri, men som skifter til diesel eller bensin når batteriet er tomt. Nå viser det seg at hybridbiler slipper ut fem ganger så mye CO2 som tidligere anslått.

For det andre nekter regjeringen å vurdere en situasjon der utslippene reduseres ved å redusere antall kjøretøy på veien.

Det er uansett bilene som er under angrep, og det er trolig kun et spørsmål om tid før også elektriske biler er under angrep. MDG i Oslo har allerede påpekt at også elbiler skaper svevestøv, og bruken bør derfor begrenses i sentrale strøk. Dessuten er fritak for bompenger og gratis parkering i ferd med å fases ut.

Ryfast øker trolig prisene kraftig for pendlere med elbil

Et forbud mot bruk av fossile biler er satt til 2035, fem år etter at salget av slike biler forbys.

Styreleder i CCC, Lord Deben fra De konservative, mener britene bør følge Wales, som sier at de vil stanse all utbygging av store veier av hensyn til miljøet. Samtidig peker CCC på at avkarboniseringen av tungindustri, bygninger og transport går for sakte.

Alok Sharma, the Tory MP who chaired the Cop26 climate meeting in Glasgow, said there was “a clear and present danger” the UK would miss its carbon targets and lose its “hard-won international reputation”.

Ed Miliband, som er skyggeminister for klima og «net zero», er også kritisk, og mener regjeringens statsråder bør «henge med hodet i skam».

– This is by some distance the most damning indictment of a government since the climate change committee was established in 2008. Government ministers should hang their heads in shame.

Men regjeringen selv sier de er stolte av Storbritannias posisjon som verdensleder på net zero.

Kjøp e-boken av Kent Andersen her!

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok og som e-bok.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.