Britenes statsminister Rishi Sunak vil ifølge flere medier rulle tilbake deler av klimapolitikken. Innenriksminister Suella Braverman sier at regjeringen må prioritere britiske skattebetalere. Elbilindustrien, som har satset tungt, er forvirret.

For ifølge The Times har Sunak bestemt seg for å utsette forbudet mot salg av fossile biler som etter klimaplanen skulle gjelde fra 2030. Sunaks innenriksminister Suella Braverman sier at britiske myndigheter «kommer ikke til å redde planeten ved å slå det britiske folket konkurs».

Uttalelsen kom som et svar på bilprodusentene, som kritiserte Sunak for å forsinke utviklingen av såkalt Net Zero, nullutslipp.

Bilindustrien har satset tungt på oppstart av produksjon av elbiler.

– For å gjøre overgangen til realitet, må forbrukerne ønske å gå over til elbiler. Det krever igjen at regjeringen fremmer et klart og konsekvent budskap, attraktive insentiver og ladeinfrastruktur som bidrar til tillit fremfor angst. Forvirring og usikkerhet vil bare holde forbrukerne tilbake, sier Mike Hawes, som leder bilbransjeforeningen Society of Motor Manufacturers and Traders.

Lisa Brankin er styreleder for Ford UK, som har satset 5,7 milliarder kroner på utvikling av elektriske biler.

– Vår næring trenger tre ting fra den britiske regjeringen: Ambisjon, forpliktelse og fasthet. Å lempe på 2030-målet vil bety undergraving av alle tre, sier hun.

Sunak vil også reversere en del andre klimatiltak som er svært negative tiltak for britenes økonomi, men utsetter dog planen om forbud mot fossile biler med kun fem år.

Sunak is poised to water down some of the government’s biggest green commitments, including plans to phase out the installation of new gas boilers and delaying a ban on the sale of new diesel and petrol cars from 2030 to 2035.

Trolig vil han bekrefte en rekke andre forandringer i klimapolitikken, som å forkaste tøffere krav om energieffektivitet.

Sunak vil åpne for oljeleting og pynte med karbonfangst

Den britiske regjeringen vil sette økonomi foran klima, noe som er et vendepunkt i europeisk politikk de senere årene.

Den store endringen i klimapolitikken vil også skape konflikt blant parlamentsmedlemmer som mener at det å takle klimakrisen bør prioriteres.

I en uformell spørreundersøkelse blant The Times lesere sier i skrivende stund 56 prosent at de er uenige i Sunaks planer om å utsette forbudet mot fossile biler.

Braverman er klar i sine kommentarer om hva regjeringen må prioritere.

– Vi må sette den britiske skattebetaleren først, vi må beskytte interessene til britiske arbeidere. Biler er sterkt integrert i alles daglige liv, og som vi så i Uxbridge mellomvalget, var det en veldig sterk avvisning av politikk som ULEZ (Ultra Low Emission Zone).

Labour tapte overraskende valget i Uxbrigde, noe mange mener skyldes Londons ordfører Sadiq Khan, som forsøker å redusere biltrafikken i London gjennom enorme antall overvåkningskameraer, kunstig intelligens og skyhøye avgifter.

Kjøp «Et varslet energisjokk»!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.