Det blir stadig tydeligere at drømmen om nullutslippsbiler er like komplett idiotisk som resten av klimautopiene. Rishi Sunaks grønne diktater fremstår nå som en oppskrift for katastrofe.

Det er ikke normalt at en regjering bestemmer seg for å sabotere en av landets ledende industrier. Men dette er nøyaktig hva Rishi Sunaks regjering nettopp gjør. Offeret er britiske bilprodusenter.

Dette skriver professor i prognoser og innovasjon, James Woudhuysen, i Spiked.

Forrige mandag stemte Underhuset ja for nye krav om hvor stor andel av nybilparken som skal være ZEV (Zero Emission Vehicle). ZEV er det som norske politikere kaller «nullutslippsbiler».

I første omgang skal minst 22 prosent av bilene som britiske bilprodusenter lager være elbiler fra og med 1. januar, og 80 prosent innen 2030.

I 2035 skal alle nye biler være elbiler. Lignende tiltak leveres av klimahysteriske politikere over hele Vesten, og Norge er som vanlig best i klassen. Men Norge har tross alt ikke egen bilindustri, så her er det kun befolkningen som blir flådd.

Målet om «nullutslippsbiler» er selvsagt komplett idiotisk, siden det ikke finnes en eneste ZEV i hele verden. Faktisk finnes det ikke en idé om hvordan en ZEV kan produseres. Det fremstår som en helt umulig og uoppnåelig grønn drøm.

Britiske myndigheter hevder ZEV-kravene gir bilprodusentene den sikkerheten de behøver for å fortsette å investere i Storbritannia.

Men i praksis blir bilprodusentene presset, og vil måtte betale bøter som koster millioner av pund om dagen hvis de ikke bytter til elbiler.

Det eneste bilprodusentene vet med sikkerhet, er at de ikke har noe valg, og at myndighetene tvinger hele den britiske bilindustrien til å produsere biler kundene ikke etterspør.

Kun rike folk og Kina tjener på kravene om elbiler

ZEV-mandatet viser at Sunak lyver når han sier han hevder han står for en «proporsjonal» tilnærming til Net Zero. Riktignok har han utsatt kravet om 100 prosent elbiler fra 2030 til 2035. Men dét er som å skryte av at man lar en dødsdømt leve et par dager til.

Sunaks regjering innfører nye krav til bilindustrien som trolig vil knuse hele næringen. Den britiske staten innfører noe som ligner som Stalins femårsplaner. Dette fremstår faktisk som en verre form for planøkonomi enn under Stalin.

Elbiler er dyre, de har begrenset rekkevidde, og for svært mange briter er det ikke så enkelt å montere ladestasjoner hjemme. Dessuten er levetiden til elbiler langt kortere enn for fossildrevne biler, noe som viser seg tydelig på bruktmarkedet.

Det selges fire ganger så mange bruktbiler i Storbritannia enn nye biler. Få er interesserte i å kjøpe brukte elbiler med kort levetid, biler man sjelden kan reparere selv hvis det skulle oppstå problemer, og som ofte må kondemneres når batteriet slutter å virke.

Av 1,8 millioner bruktbiler solgt mellom april og juni i år, var kun 31.000 av typen elbiler. Med andre ord rundt 1,7 prosent, under 2 av 100.

Som i Norge hjelper det ikke at det en eller annen gang skjer et regjeringsskifte. Også britene er velsignet med en rørende enighet rundt klimagalskapen blant de store britiske partiene.

Det er noen som protesterer, som gjerne beskrives som en ytterliggående høyrefløy i Tory-partiet. Med andre ord: Normal sunn fornuft er nå definert som ytre høyre.

Men Tory-partiet er splittet internt i alle de viktige spørsmålene, og er derfor ikke i stand til å løse et eneste problem. Dette ser vi i Net Zero-galskapen, og vi ser det i migrasjonskrisen.

Alternativet, Keir Starmer og Labour, vil bare gjøre vondt verre når de nesten garantert tar over Downing Street 10 senest i 2025.

Riktignok skjer det noen symbolhandlinger fra tid til annen. Sunak skrøt av at han utsatte et planlagt forbud mot gasskokere, som sørger for varmt vann og vannbåren varme i mange britiske hjem. Gasskokere skulle erstattes med rådyre varmepumper som ingen egentlig ville ha.

Nullutslipp er en stalinistisk fantasi

Men selv om Sunak har utsatt kravet, så blir produsentene fortsatt tvunget til å produsere varmepumper som ingen etterspør, nok et eksempel på regjeringens stalinistiske klimakvoter.

Oppsummert er man vitne til en kolossal og inngripende form for økonomisk selvskading. Klimapsykosen får politikere til å knuse nøkkelindustri for å nå umulige og sinnssyke klimamål som Net Zero.

Regningen? Den betaler du, det kan du føle deg helt sikker på.

Kjøp Totalitarismens psykologi her! Kjøp eboken her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.