Biden-regimet innfører nye regler som virker som en indirekte tvang både for forbrukere og bilprodusenter. Produsentene tvinges indirekte til å produsere elbiler, og forbrukerne må dermed ta til takke med elbiler, siden antallet fossile biler vil reduseres kraftig. Biden-regimet forandrer USA til Kina.

Dette skriver Wall Street Journal på lederplass.

WSJ skriver at USAs bilindustri nominelt er private selskaper, men blir nå presset inn under statlig kontroll og styre. Årsaken er et forslag fra Environmental Protection Agency (EPA), som vil tvinge frem produksjon av elektriske biler uavhengig av forbrukernes ønsker.

The EPA is using its authority under the Clean Air Act to regulate tailpipe pollutants. But make no mistake this isn’t about clean air. This is about forcing auto makers to produce more EVs that consumers will have no choice but to buy since there will be few gas-powered vehicles left.

EPA har ikke juridisk rett til å tvinge bilprodusentene til å produsere elbiler. Derfor bruker de indirekte metoder som har samme effekt. De oppretter nye makskrav om CO₂-utslipp fra 2027 som ikke ser ut til å være mulig å tilfredsstille med fossile biler.

Under de foreslåtte reglene vil man øke andelen elbiler fra 6 prosent i dag til opp mot 70 prosent i 2032. Dette er enda mer ambisiøst enn Bidens dekret fra august 2021, som hadde et mål om at 50 prosent av bilene i USA skulle være elektriske innen 2030.

EPA sier at deres forslag ikke er særlig drøyt, siden minst 20 land har vedtatt å forby fossile biler totalt. Her er selvsagt Norge og EU i spissen.

Men EPA ignorerer at EUs forslag møtte sterk motstand, og de måtte justere vedtaket for å få det vedtatt. Dessuten er det lenge til 2035, og det er ikke utenkelig at vedtaket skrotes etter neste valg i EU-parlamentet.

Bilprodusenter som Ford og Stellantis har allerede annonsert oppsigelser. Produksjonen av elbiler koster 10 til 40 prosent mer enn tradisjonelle biler, og elbiler er derfor ikke lønnsomt, så elbilene må subsidieres av solgte fossile biler.

Bidens rådyre Inflation Reduction Act (IRA), som nå EU ønsker å kopiere i en spinnvill verdensøkonomisk konkurranse om klimasubsidier, vil hjelpe litt, men ikke nok.

Even with the IRA subsidies, the Energy Information Administration last month forecast that EVs will make up only 15% of sales in 2030 and 19% by 2050.

EPA innfører derfor regler som ikke gir produsentene noe særlig valg. Vanlige folk ofres nok en gang. For elbiler er et produkt som innehar en viss popularitet hos de rike. Men for amerikanere tilhørende arbeiderklassen kan ikke elbiler konkurrere med konvensjonelle biler. De koster for mye, forsikringen er dyrere og rekkevidden er for dårlig.

Samtidig må det bygges ut en enorm mengde ladestasjoner over hele USA hvis to tredjedeler av bilene skal være elektriske. Dette vil både koste enorme summer, og i tillegg legge press på strømnettet.

JP Morgan-sjef vil at privat eiendom skal konfiskeres for å redde klima

Biden-regimet forvandler bilindustrien på en måte som er uten presedens i en fri markedsøkonomi, mener WSJ. USA blir som Kina.

 This is Chinese-style central planning, as auto makers answer first to their political overlords rather than consumers and investors.

Toppsjefene i de amerikanske bilprodusentene er ikke uten skyld. De har fokusert på å skaffe seg subsidier, og støttet myndighetenes utslippskrav da enkelte delstatsadvokater fra Republikanerne utfordret disse.

Bilprodusentene har solgt seg til Biden-regimet for å få subsidier, og nå må de trygle om enda mer subsidier for å kunne tilfredsstille de nye kravene.

Demokratene og bilprodusentene sier til stadighet at elbiler er fremtiden. Men hvorfor må da myndighetene stille opp med subsidier? Det var ingen fra myndighetene som tvang Henry Ford til å skape sin Model T, eller kunder til å kjøpe iPhone.

Hovedproblemet for en klimaopptatt woke venstreside er enkelt og greit at elbilers eksisterende teknologi og kostnad ikke er bra nok til å vinne kundene. I Norge løste myndighetene dette ved å la elbiler slippe de samme skatter og avgifter som konkurrentene, noe som gjorde elbiler flere hundre tusen kroner billige.

Det verste er at EPAs tiltak ikke vil ha noen merkbar effekt på klimaet. Klima brukes som makt, og tvinger hele bransjer til å gjenskape seg selv. Samtidig fritas forbrukerne friheten til å ta sine egne valg.

Nok et eksempel på at klimapolitikken er en langt større trussel enn klimaendringene.

Kjøp «Et varslet energisjokk»!

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok eller som e-bok!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.