Amerikanerne vil ikke ha elbiler. Tallenes tale er krystallklar: Bare 9,3 prosent av bilsalget i 2023 var hybrid- eller elbil, opp fra 7 prosent i 2022. Forbrukerne sender et budskap som ikke er til å misforstå. Likevel hypnotiserer myndighetene seg selv til å tro at elbiler er fremtiden; de vil innføre nullutslippskrav i 2032.

Den selvsentrerte norske politikken gjør at politikerne innbiller seg at de er på parti med fremtiden. De registrerer ikke boomerangen fra en kald vinter. Den har satt en støkk i elbil-entusiastene.

USA er billand nr. 1. Hva amerikanerne gjør, påvirker hele verden.

 

According to the Alliance for Automotive Innovation, an industry group that represents several major automakers, 9.3% of total car purchases in the U.S. last year were electric or plug-in hybrid, up from 7% in 2022. That uptick was driven largely by purchases in California and urban areas where the majority of EV purchases are made.

Ifølge Alliance for Automotive Innovation, en industrigruppe som representerer flere store bilprodusenter, var 9,3 % av de totale bilkjøpene i USA i fjor elektriske eller plug-in hybrid, opp fra 7 % i 2022. Denne økningen ble hovedsakelig drevet av kjøp i California og urbane områder hvor de fleste kjøp av elbiler gjøres.

Oljelandet Norge hadde råd til å subsidiere overgang til elbiler. Det favoriserte de velstående i klimaets navn. Også i USA er det subsidier, men ikke like sjenerøse som i Norge. Bilprodusentene blør penger for å produsere elbiler.

At the same time, EVs remain far more expensive than traditional gas-powered cars. Even factoring in generous federal and state subsidies, the average cost of an EV is about $52,500, according to the Alliance for Automotive Innovation, while the average subcompact car costs $24,000.

Samtidig forblir elbiler langt dyrere enn tradisjonelle bensindrevne biler. Selv med tanke på sjenerøse føderale og statlige subsidier, er gjennomsnittskostnaden for en elbil omtrent $52.500, ifølge Alliance for Automotive Innovation, mens den gjennomsnittlige subkompakte bilen koster $24.000.

Det vil si at elbiler priser seg ut av konkurransen. Men vi hører lite om dette i norske medier.

Akkurat som i Sovjetunionen har det amerikanske Miljødirektoratet satt opp mål for andelen elbiler. Den skal være 65 prosent i 2032.

Bransjen fnyser.

Middelet Miljødirektoratet bruker, er utslipp fra bensin-/dieselbiler. De er satt så strengt at bilene ikke klarer oppfylle dem. Hva skal myndighetene gjøre? Gripe inn i det frie markedet og tvinge forbrukerne?

Biden velger en mellomløsning: Han utsetter nullutslippsstandarden til 2030 og lar den slå inn fra 2032. Men for forbrukerne og produsentene gjør det ingen forskjell. Det bare utsetter ødeleggelsen av amerikanske bilfabrikker.

«The President has been clear since 2020 that he intends to use his agencies to eliminate sales of new gas cars,» the American Fuel & Petrochemical Manufacturers said in a statement following the media reports. «Tinkering with the near-term speed of implementation doesn’t change the end game, which is banning new gas-powered cars.»

Presidenten har vært tydelig siden 2020 på at han har til hensikt å bruke departementene til å eliminere salg av nye bensinbiler,» sa American Fuel & Petrochemical Manufacturers i en uttalelse etter medieoppslag. Å mekke med fristene for umiddelbar implementering vil ikke forandre enden på visa, som forbyr nye bensindrevne biler.»

Biden avslører at det grønne skiftet skal gjennomføres, om nødvendig med tvang. Hvis forbrukerne ikke vil, så skal de.

Men det er usikkert om Biden får oppleve en slik fremtid. Selv foretrekker han som kjent en Corvette fra 1970-tallet.

 

https://www.foxnews.com/politics/biden-admin-reportedly-doubling-down-gas-car-crackdown

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.