Denne uken var historisk hos Volvo. Den aller siste bilen deres med dieselmotor rullet av samlebåndet ved fabrikken i Torslanda ved Göteborg. Nå er det elektrifisering som gjelder. Det vil si ladbare hybrider – og rene elbiler.

Erik Severinson har tittelen head of strategy & program management hos Volvo. Han er veldig klar og tydelig på at diesel nå tilhører historien for Volvo:

– For meg personlig, som har jobbet med dette i mange år, er det nostalgi forbundet med å slutte med diesel. Men alt har sin tid. Jeg tror dieselens tid ligger bak oss. Det føles ganske udramatisk å bygge vår siste dieselbil og sette den på et museum. For det er der jeg tror dieselen hører hjemme, sier Severinson til Broom.

Han utelukker ganske bestemt mulighetene for noe comeback.

– Klimakrisen kommer ikke til å stanse, den bare akselererer. Vi må øke omstillingen til grønn teknologi rundt om i verden. Vi kommer til å trenge ulike drivlinjer mot slutten av dette tiåret, for eksempel ladbare hybrider. Men på lengre sikt ser vi ingen grunn til at man skal begynne å snakke om forbrenningsmotorer igjen, sier Severinson.

Han legger til:

– Diesel har egentlig alltid vært for Europa. Det finnes noen andre markeder, som Sør-Amerika. Men ellers er dette en europeisk greie. Og andelen dieselbiler har gått markant ned de siste årene. Så det er ikke en så dramatisk omstilling som det kanskje kan virke.

Stor uro i bilmarkedet, og nytt elbilmerke i trøbbel

Dette sier Severinson nå om overgangen til helelektriske biler:

– Jeg tror det vil være ulikt fra marked til marked. Tar vi Norge, vil det gå raskere å fase inn elbiler enn for eksempel sør i Europa eller i andre deler av verden. Ladbare hybrider vil helt klart spille en rolle fram mot slutten av dette tiåret. Men på lang sikt er det helelektriske som kommer til å ta over, det er jeg ganske overbevist om, sier Severinson.

Det går imidlertid slett ikke på skinner for elbilene i alle europeiske markeder. Tvert imot: I flere land butter det nå imot. Det har naturligvis også Severinson og Volvo fått med seg:

– Elbilsalget i mange land i Europa har vært drevet av ulike insentiver. Vi som industri kan ikke regne med at etterspørselen skal være drevet av støttetiltak. Vi må lage elbiler som ikke er dyrere enn biler med forbrenningsmotor. Kundene må også føle seg trygge på rekkevidde. Det løser vi på to måter: Nok rekkevidde og ladehastighet/infrastruktur, sier Severinson før han avslutter:

– Det går ikke an å forvente 100 prosent elbilsalg i verden. Det vil gå opp og ned. I ulikt tempo – i ulike markeder. Det gjelder å møte kundene der de er.

Volvo har sagt at de vil komme med en ny elbil hvert år i årene som kommer.

 

 

 

Kjøp bøker fra Document!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.