Norske aviser merker at folks privatøkonomi blir dårligere. Avisene hadde et opplagsfall på 2,6 prosent i første halvår sammenlignet med samme halvår i fjor.

Det heldigitale opplaget utgjør nå 60 prosent, men den digitale veksten veier ikke opp for tilbakegangen på papir.

– Dette er en merkbar nedgang etter mange år med opplagsvekst. Mediebransjen er blant de første som merker det når folks privatøkonomi blir trangere. Noe av svaret på tilbakegangen ligger nok her, sier administrerende direktør Randi S. Øgrey i Mediebedriftenes Landsforbund (MBL).

De nasjonale avisene som tidligere har stått for mye av veksten, har nå en tilbakegang på 1,8 prosent, mens nisjeavisene samlet går tilbake 5,1 prosent.

En av fem titler har fått færre heldigitale abonnenter. Det er kun hos de minste lokalavisene og de største lokal- og regionavisene at digitalveksten veier opp for tilbakegangen på papir.

Blant de nasjonale avisene er det bare Dagbladet Pluss som kan vise til vekst med mer enn 6700 nye abonnenter.

Dagen og Subjekt øker mest blant nisjeavisene med henholdsvis 1700 og 1000 nye abonnenter. Lokalavisene Stjørdalsnytt og Avisa Oslo kan vise til en opplagsvekst på over 1000 siden i fjor.

Aftenposten har et totalopplag på 254.000. VG+ har 253.000 og Dagbladet Pluss har 85.000.

Ny bok fra Alf. R. Jacobsen. Kjøp boken her!

Kjøp Alf R. Jacobsens politiske bombe «Stalins svøpe: KGB, AP og kommunismens medløpere» her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.