Illustrasjonsfoto: Berit Roald – NTB

Schibsted la fredag fram et sterkt resultat for fjerde kvartal i 2020, men i året sett under ett var det også stor inntektssvikt i selskapets abonnementsaviser.

Mediekonsernet Schibsted, som eier blant annet VG, Aftenposten og en rekke lokalaviser, la fredag morgen fram resultatet for fjerde kvartal 2020. Driftsresultatet endte på 665 millioner kroner, en økning på 45 prosent sammenlignet med samme periode året før.

– Schibsted avsluttet 2020 med et sterkt fjerdekvartal, sier konsernsjef Kristin Skogen Lund i Schibsted i en børsmelding.

Doblet overskudd

Selskapet hadde en omsetningsvekst på 9 prosent for perioden oktober til og med desember i 2020 sammenlignet med tilsvarende periode for to år siden, skriver Kampanje.

– Det økte driftsresultatet var drevet av alle forretningsområder, der særlig nyhetsmedier hadde et sterkt kvartal. Inntektsveksten på 5 prosent var drevet av fortsatt sterk vekst innenfor digitale abonnement og en økning i digital reklame og noen engangseffekter i Sverige, sier hun.

Schibsted-konsernet mer enn doblet overskuddet før skatt til over 300 millioner kroner.

Inntektssvikt i abonnementsavisene

Men hvis man ser hele året under ett, er nær hver tiende krone i abonnementsavisene borte, skriver Medier24. Omsetningen var i 2020 på nesten 3,2 milliarder kroner, en inntektssvikt på 318 millioner kroner fra året før.

Den svake utviklingen skyldes i all hovedsak en svikt i inntekter fra annonser i papiraviser og magasiner på 12 prosent, som Schibsted forklarer med et annerledes år med korona. De digitale annonseinntektene økte med 21 prosent.

I alt falt inntektene i Schibsteds nyhetsmedier med bare 1 prosent til 7,4 milliarder kroner. Likevel ender de med et resultat (EBITDA) på 731 millioner kroner, som er en forbedring på hele 16 prosent.

Omsetningsøkning i nyhetsdivisjonen

Schibsted omsatte totalt for 3,6 milliarder kroner i fjerde kvartal, en økning på 9 prosent fra samme kvartal i fjor. Selskapets nyhetsmedier sto for 2 milliarder av omsetningen, en økning på mer enn 100 millioner kroner.

Konserndirektør for Schibsteds nyhetsmedier, Siv Juvik Tveitnes, forklarer resultatet blant annet med sterkt engasjement og økt betalingsvilje for nyhetsproduktene, samt at arbeidet med å få ned kostnadene har lyktes, delvis på grunn av koronasituasjonen.

– Både de siste kvartalstallene og hele 2020 ble bedre enn vi våget å håpe på, i et ekstraordinært år, sier Tveitnes.

VG sto alene for en omsetning på over en halv milliard kroner i fjerde kvartal, skriver Kampanje. Det er en vekst på 6 prosent fra året før.

Støtt Document

Du kan enkelt sette opp et fast, månedlig trekk med bankkort: [simpay id=»280380″]

Eller du kan velge et enkeltbeløp: [simpay id=»282505″]

Du kan også overføre direkte til vårt kontonummer 1503.02.49981

Vårt Vipps nummer er 13629

Støtt oss fast med Paypal:


 

Vi selger bøker av Hege Storhaug! Både enkeltvis og som bokpakke til superpris.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar 🙂