Innenriks

Papiravisene faller og faller og det flater ikke ut. Størst fall har VG og Aftenposten papir. VG mistet 119.000 papirlesere på ett år og Aftenposten 70.000. Likevel sier redaktør Torry Pedersen til Kampanje at det er blant hans mindre bekymringer.

Pedersen trøster seg med økende tall på mobil. Det er bare det at de ikke gir inntekter i samme grad. Nå har Apple nettopp introdusert adblock på mobil.

Hvis kurven over VGs papirlesere hadde vært en børskurve ville man sagt at kursen var i fritt fall.

VG har størst nedgang på papir med minus 119.000 lesere
Aftenposten ned 70.000 – men har nå flere papirlesere enn VG
Nett- og papirfall gir flere mediehus lavere totaldekning
De største papiravisene faller med 11,9 prosent
Nisjeavisene ned 6,8 prosent
Region- og lokalavisene ned 8,6 prosent
Fire målte lørdagsutgaver ned 16,9 prosent
Fem søndagsaviser ned 16,1 prosent – sterkeste nedgang noensinne

Utsiktene er heller ikke gode, de yngre leser ikke papir.

– 55 prosent av befolkningen sier at de leser papiraviser daglig, men i aldersgruppen 20-29 år er tallet nå nede på 36 prosent. Det er jo slik at fremtidens medier vil være digitale, men det betyr ikke at det ikke er utfordringer på det digitale området.

Det er vanskelig å vite om man skal ta Torry Pedersen alvorlig:

Han er ikke bekymret over at VGs totale dekning krymper litt.

– Av alt som bekymrer meg er dette det som befinner seg helt nederst på listen.

Avisenes fall skyldes et sammenfall av omstendigheter. Den viktigste er likevel mangel på touch. Redaksjonene er ute av touch med leserne og det rammer særlig VG som skal være avisen for mannen i gata. VG identifiserer seg ikke lenger med ham, men med en slags urban elite. De leser ikke VG. Dagbladet ødela sitt eget marked da de forsøkte å kopiere VG. Nå er de ingenting. En gang besatt VG kompetansen til å vite hvem deres kjernelesere var. Den har de mistet.

Den politiske korrekthet er en hard herre å tjene.