Gjesteskribent

Lysreklame for Aftenposten på taket av Høyres Hus i Oslo sentrum. Foto: Stig Rune Pedersen / Creative Commons Attribution ShareAlike 3.0.

Hver gang Aftenpostens redaktører uttaler seg i generelle vendinger om avisens innhold, så dreier det seg om de unge leserne. Det er den viktigste målgruppen. Det virker som om Aftenposten primært satser på det digitale innholdet. Papiravisen ligner på en blanding av et magasin og et ukeblad, med mange og store bilder, og mye av nyhetsstoffet er hentet fra NTB. Alle faktaboksene, gjentagelsene og oppsummeringene gir avisen et lærebokpreg. Vi godt voksne omtales aldri som avisens viktigste lesergruppe. Men det er vi som betaler kr. 6 300 for abonnementet på papiravisen, som er ryggraden i Aftenpostens økonomi. Det digitale abonnementet koster under halvparten av dette. Dersom alle abonnentene var digitale ville avisen tape 300-400 mill. i omsetning, og dø.

Papir-abonnentene har gjort det mulig for Aftenposten å bli det den er i dag. Likevel blir avisen mer og mer innrettet mot de unge, som er de som i hovedsak abonnerer på det digitale produktet. Det er en farlig strategi i et økonomisk perspektiv. I det daglige viser denne strategien seg ved en avis som er både paternalistisk og ensidig. «De unge liker Aftenposten fordi de kan stole på oss» sier avtroppende sjefred. Hansen i et intervju med Journalisten. Da definerer han antagelig «å stole på» som å gi lærebokaktig fremstilling av viktige saker, og fortie andre. Aftenposten skal forklare, der de burde utfordre. De unge leserne bør i stedet kunne stole på at Aftenposten gir dem god og bred bakgrunn for å danne seg egne meninger. 

Hansen skriver på sin siste arbeidsdag «Pass godt på Aftenposten!». Det er mer naturlig å si til Aftenposten «Pass godt på papirabonnentene».

 

Leif Osvold

Denne teksten ble sendt som et innlegg til Aftenposten, men ble refusert. Den er med hensikt kort, for å øke sjansene for trykking. Mye mer kan sies om Aftenpostens innhold og vinkling, og ikke minst om deres enøyde fremstilling av mange saker og fortielse av andre. Til kommentarfeltet kan det opplyses at Aftenposten nå har ca. 250 000 abonnenter, fordelt med 120 000 på papir (inkl. det digitale innholdet) og 130 000 kun digitalt. Abonnentene står for ca. 80 % av Aftenpostens inntekter. Aftenposten hadde i 2018 et overskudd på 127 millioner.