På norske vinterveier er det mange kjøretøy som drives av batterier.

På noen få år har antallet elbiler skutt i været, men problemene starter når det blir kaldt vær.

Forbruket til elbiler blir høyere og kapasiteten blir dårligere når det er kaldt.

Noe av forklaringen ligger i oppvarming. Menneskene og batteriet inne i bilen eller bussen skal gjerne varmes opp, og litt energi fra batteriet må brukes for å produsere varme, skriver Forskning.no.

Rekkevidde, forbruk og kapasitet påvirkes av mye forskjellig, men en av de viktigste komponentene er hovedbatteriet.

Det mest brukte batteriet i dag er varianter av Litium-ionbatteri. Det blir kraftig påvirket av temperatur og liker seg aller best rundt 15-30 grader. Dette er langt unna vanlige temperaturer en norsk vinter.

Den viktigste forklaringen på hvorfor det er mindre kapasitet når det er kaldt, er at det er større elektrisk motstand inne i batteriet.

– Litium-ioner flyttes fram og tilbake i batteriet når batteriet lades ut og opp igjen. Denne forflytningen av litiumioner går saktere og er mer tungvint når det er kaldt enn når det er varmt, forklarer Frode Fagerli som er batteriforsker ved Sintef Industri.

Donald Trump om elbiler og klimamål: Bare tull

Kjemiske reaksjoner ved både anoden og katoden, og forflytningen av litiumioner gjennom elektrolytten i batteriet, krever mer energi og går saktere når det er kaldt.

Denne økte motstanden kan ha stor effekt.

En studie har vist at kapasiteten ble redusert med rundt 23 prosent når forskerne sammenlignet batteriets egenskaper ved 25 grader og ved -15 grader, ifølge denne samlestudien fra 2020. 

Frode Fagerli peker på at det er vanskelig med en presis tallfesting fordi det finnes mange forskjellige batterikjemier med forskjellige egenskaper, men han sier det kan være stor forskjell.

Fagerli peker også på problemet med å lage et batteri som takler kulden, da det vil gå ut over andre ting igjen.

– Det er ingen som har klart å lage et «Holy grail»-batteri som fungerer bra under alle slags forhold, sier han.

Preben Vie er batteriforsker ved Institutt for Energiteknikk og har jobbet med batterisikkerhet under kalde forhold. Han mener bedre isolasjon av batteriet kanskje kunne ha hjulpet.

Batteripakken i for eksempel busser kunne vært isolert og dermed holdt bedre på varmen. Dette ville gjøre at batteriene ble mindre påvirket av hva som skjedde på utsiden.

– Men produsentene må alltid vekte hva de vil prioritere. Hvordan batteriet takler ti minusgrader er ikke viktig i de fleste markeder i store deler av verden, sier Vie.

Og dette kan gi problemer på andre måter. Et bedre isolert batteri  vil kreve mer effektiv kjøling for å bli kvitt varme i varmere vær, og batterier bør ikke bli for varme. Dette går normalt utover batterihelsen.

Vie trekker også fram at andre materialer kan gi mer gunstige egenskaper i batterier i kaldt klima, men som igjen kan gå ut over egenskapene i varme klima. Igjen er det et spørsmål om prioriteringer hos produsentene av elbiler og elbusser.

– Små volum tilpasset kaldt klima vil kunne gi så høye priser at ingen likevel kjøper produktet, avslutter han.

 

Kjøp «Hvordan myndighetene bløffet oss» av Robert Malone!

 

Kjøp «Dumhetens anatomi» av Olavus Norvegicus! Kjøp eboken her.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.