Bilbergere over hele landet har travle dager med å gi starthjelp i vinterkulda. Illustrasjonsfoto: Cornelius Poppe / NTB .

Hva skjer når de bejublede elbilene møter en real norsk vinter? Det skjer gjerne svært lite, i hvert fall når man prøver å starte bilene. Det er ofte steindødt. Disse bilene er ikke laget for vårt klima.

Det er NRK som melder om et økende antall elbiler med startvansker i kulda. Bilbergerne fra selskaper som Viking og NAF jobber nå på spreng for å hjelpe fortvilede bilister med å få startet. Ofte er det snakk om mer eller mindre splitter nye biler, som man naturlig nok forventer at skal fungere også i noen minusgrader. Hvem vil ha en skinnende, flott bil som ikke starter?

De lave temperaturene fører også til at bilbergere rundt omkring i landet opplever uvanlig travle dager:

Både Norges Automobil-Forbund (NAF) og Viking Redningstjeneste melder om dobbelt så mange oppdrag som normalt nå på nyåret, skriver NRK.

Også «vanlige» bensin- og dieselbiler kan naturligvis ha startproblemer i kulda, men for elbilene er det ekstra ille.

– Det er mange som har problemer med å få start på bilen sin nå som det er så kaldt. Selv om elbilene gjerne er fulladede, så har de tomt startbatteri, sier markedsdirektør Sjur Jensen Bay i Viking Bay til NRK.

Hos Viking Redningstjeneste Stavanger handler hvert fjerde oppdrag om startvansker og tomme batteri. Ofte på helt nye elbiler.

– Det er mye elektronikk og mange ting som stjeler strøm. Derfor får de mye problemer med nye biler, sier daglig leder Lars Morten Nesheim.

NRK har snakket med en elbileier i Stavanger, han ble møtt av en «steindød» bil da han skulle ut og kjøre om morgenen:

Elbileier Roar Larsen i Stavanger startet dagen med en elbil som nektet å våkne til liv. Da var det ikke noe annet å gjøre enn å ringe bilberger.

Larsen hadde nylig investert i denne bilen, og ventet seg åpenbart noe annet enn en slik opplevelse:

– Det er en ny bil, så jeg er litt overrasket over at dette skjer. Jeg regner med det er en garantisak, sier han.

Det anbefales at elbilene regelmessig blir kjørt litt lengre distanser, for å lade opp batteriet. Dette mener nybakt elbileier Roar Larsen høres merkelig ut:

Larsen synes det er ille at han må bruke bilen unødig for at den skal lades.

Salget av elbiler har økt kraftig i Norge. Det har ført til at et økende antall bilister har gjort seg sine erfaringer med denne typen biler, og langt fra alle er like entusiastiske. Tvert imot avdekkes det store utfordringer med denne typen biler.

Vanskelighetene med å takle norsk vinterkulde er bare én side av saken.

Et annet merkbart problem for mange er ladekapasiteten rundt omkring i landet. Norge er ikke i nærheten av å ha nok ladestasjoner for å møte dagens nokså begrensede behov. Det er tidvis lange køer av folk som venter  (og venter) på å få ladet opp sin elbil.

Antall elbiler utgjør i dag ca. 10 prosent av landets bilpark, ifølge SSB.

Mange spør seg hvordan situasjonen vil bli dersom politikerne skal gjennomføre planen om at alle biler i hele landet skal være elektriske. Hvordan sikre ladestasjoner til nærmere 3 millioner biler, når det i dag ikke er nok stasjoner til å betjene ca. 260 000 elbiler på en tilfredsstillende måte?

Mange oppfatter dette som en ren utopi, og ikke praktisk gjennomførbart. Men det ser ikke ut til å påvirke politikernes grønne fantasier i nevneverdig grad.

I tillegg kommer problemene med at elbiler har kortere rekkevidde, at de generelt har kortere levetid (grunnet batterienes varighet), og at et flere elbiler vil utgjøre en massiv økning av verdens strømforbruk. En økning det er vanskelig å se hvordan skal dekkes inn.

Det er ikke uten grunn at Toyotas toppsjef Akio Toyoda mer eller mindre avviser hele elbil-konseptet som en global løsning for fremtiden. Document omtalte denne høyst interessante saken.

Forstår politikerne dette? spør han, og advarer mot konsekvenser av forhastede vedtak.

Dessverre ser det ut til at disse bilene passer langt bedre i partipolitiske programmer, enn de gjør på norske veier.

 

Lær alt om klimasaken og hysteriet rundt den. Kjøp Kents bok her!

Støtt Document

Du kan enkelt sette opp et fast, månedlig trekk med bankkort: [simpay id=»280380″]

Eller du kan velge et enkeltbeløp: [simpay id=»282505″]

Du kan også overføre direkte til vårt kontonummer 1503.02.49981

Vårt Vipps nummer er 13629

Støtt oss fast med Paypal:


 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.