Bussjåførene i og rundt Oslo får høre klager i vinterkaoset. Dette melder FriFagbevegelse.no, som blir utgitt av LO Media. Men rekkevidde og ladetid er ikke deres skyld.

Fellesforbundets tillitsvalgte i Unibuss, Mukhtar Ahmad og Kent Frode Jensen, innrømmer at det er deres medlemmer som får høre det fra passasjerene når ting ikke går i rute.

«Det er ikke ledelsen i Unibuss eller dem på Ruter sine kontorer som får kjeft. Det er bussjåførene», påpeker Jensen.

Direktør Elisabeth Skarsbø Moen i Ruter har avvist kritikk fra tillitsvalgte som savnet medvirkning i anbudsprosessene.

Men der Ruter-direktøren pekte på sjåførsikkerhet, var det andre aspekter bussjåførene selv hadde ønsket å ha påvirkning på.

Hovedtillitsvalgt Mukhtar Ahmad forteller til FriFagbevegelse at tidligere fikk busselskapene demonstrasjonsbusser som de fikk prøve under ulike forhold før de bestemte seg for hvilke busser de skulle gå for.

«Da kunne bussjåførene komme med innspill som kunne gjøre bussene bedre før vi fikk levert nye busser. Det skjer ikke lenger. Vi var ikke med i prosessen når det gjaldt valg av busser», sier Ahmad.

I stedet ble Kent Frode Jensen som tillitsvalgt sendt til Polen for å prøve de nye bussene.

«Vi ble forespeilet en rekkevidde på 250 kilometer, men det må være målt der nede i Polen. Der var det sommertemperaturer, byen der vi kjørte var helt flat, og bussen var tom. Det er noe helt annet å kjøre på vinterføre når vi skal opp til Kjelsås eller Ekeberg her i Oslo med bussene fulle av folk. Da sluker bussene strøm», understreker han.

Med 15–20 minusgrader som det har vært flere ganger i januar, mener både han og Ahmad at den reelle rekkevidden er helt ned mot 100 kilometer.

«Skal man ha maksimal rekkevidde, må man kjøre forsiktig for å spare strøm, mens vi må jage på for å holde ekstremt stramme ruter. I tillegg tar det to–tre timer å lade dem opp igjen når det er så kaldt. Men verken vi sjåførene eller Unibuss bestemmer rutetidene. Det er det Ruter som gjør, mens vi må ta hensyn til trafikken, som er mer uforutsigbar på vinteren», minner Mukhtar Ahmad om.

Resultatet er at antallet busser som til enhver tid er på veien, blir redusert. Det hjelper heller ikke at det er et rekrutteringsproblem i bransjen.

At Ruter har bestemt at temperaturen inne i bussene skal settes ned til 13 grader, for å øke rekkevidden, gjør bare vondt verre, mener de to.

«Når det er mye snø, drar passasjerene snø med seg inn i bussen. Siden temperaturen er satt såpass mye ned, blir det veldig glatt på gulvet. Det gjør at vi må kjøre mer forsiktig for å ta hensyn til passasjerene. Dermed blir det enda vanskeligere å holde ruta», sier Ahmad.

Jensen og Ahmad mener at påstandene om medvirkning fra sjåførene på valg av busser ikke medfører riktighet.

«Dette er en ren bløff fra Ruter. Vi har ikke vært med på den prosessen. Vi må forholde oss til vår arbeidsgiver, som er Unibuss, mens Unibuss igjen forholder seg til Ruter, som igjen forholder seg til byrådet», sier Ahmad.

En mulighet som nå som drøftes, er å kjøre ferieruter i ekstreme situasjoner.

«Det vil føre til mer kjeft på oss. Passasjerene vil bli frustrerte fordi vi kjører kortere ruter, eller må innstille noen ruter. De kjefter ikke på appen på telefonen, som Ruter sier de skal bruke for å holde seg oppdatert», sukker Kent Frode Jensen oppgitt.

Pressekontakt i Ruter, Sofie Bruun, skriver i en e-post at Ruter aldri har påstått at sjåførene har vært med på å velge hvilke busser det skulle kjøres med. At overgangen til elektriske busser har kommet for tidlig, er hun uenig i.

Ruter har ikke besvart spørsmål om hvorvidt de heretter i kommende anbud vil kreve testing av bussene i ordentlig vintervær. Det er også uklart om Ruter vil stille krav til lengre rekkevidde også på vinterstid enn det dagens elbusser klarer å levere.

Administrerende direktør Øystein Svendsen i Unibuss bekrefter problemer med elbussene i kulda. Det gjelder ikke bare lav rekkevidde og lang ladetid. Han forteller at det jobbes for å rette opp det han kaller barnesykdommer.

Svendsen sier Unibuss er stolt av at selskapet bidrar til det grønne skiftet ved i utgangspunktet kun å kjøre med elektriske busser i Oslo, men at han ikke er helt overrasket over at overgangen til slike busser har møtt på noen problemer.

Status for buss­kaoset i Oslo – mens vi ennå har dieselbusser

Kjøp eboken av Kent Andersen her!

Kjøp Kents bok her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.