Busskaoset i Oslo, vinteren 2024. Foto: Truls Nygård / NTB

Kombinasjonen av snø, kulde og nye, uegnede elbusser ga kollektivselskapet Ruter en svært sur start på året, med mange millioner i tap.

Starten på 2024 har gitt kollektivselskapet Ruter i Oslo lite å juble for. Dag ut og da inn var mediene fulle av oppslag om busser, i alle hovedsak nye elbusser, som ikke taklet norsk vintervær.

Resultatet ble forsinkelser, innstilte avganger, køer og kaos. Hovedstadens innbyggere måtte for første gang på mange tiår innse at byen ikke lenger hadde et operativt kollektivtilbud.

Det hele hadde sammenheng med det rødgrønne byrådet påfunn om å bytte ut velfungerende busser med nye, elektriske busser. De siste viste seg å være alt annet enn velfungerende.

Det var særlig MDG som hadde ansvaret for dette som viste seg å være en katastrofal ide. Men også tidligere byrådsleder Raymond Johansen har sin del av «æren», som øverste ansvarlig for hva MDG fikk lov å bedrive.

Se også artikkel under.

Avisa Oslo skriver at selskapet tjente 36 millioner kroner mindre enn forventet i billettsalg i januar, perioden hvor busskaoset var på sitt verste i hovedstaden.

NTB melder om saken.

Fra Ruters side er man uhyre forsiktig med å snakke om de uegnede bussenes skyld i det hele. Man peker i stedet på været, som var nokså normalt for en norsk vinter:

– Det har vært en krevende start på dette året, med blant annet mye vær og vanskelige kjøreforhold som har påvirket kollektivtilbudet og gjort at det ikke har vært som vi har lovet. Det har også i perioder blitt oppfordret til hjemmekontor. Alle disse faktorene er selvsagt med på å påvirke billettinntektene, og det er det vi ser effekten av i denne rapporten, sier pressevakt Øystein Dahl Johansen i Ruter til avisen.

Ruter hadde budsjettert med billettinntekter på 457 millioner kroner, men de klarte ikke å hanke inn mer enn 421 millioner.

Busskaoset førte til at Ruter ble kalt inn på teppet hos byrådet i Oslo. Det er uklart hva dette i ettertid har ført til, annet enn denne samtale på det såkalte teppet.

Det er ikke kommet meldinger om at man har valgt å kassere samtlige elbusser, og ellers skrote hele tanken om grønt skifte i hovedstaden, enda mange mener dette ville være det eneste naturlig å gjøre.

– Heldigvis ser vi at tiltakene vi har satt i gang, har hatt positiv effekt, sier Johansen til Avisa Oslo.

Det presiseres ikke om ett av tiltakene det siktes til, er at toppsjef i Unibuss, Øystein Svendsen gikk av. Dette var selskapet som frontet byens satsing på elbusser.

Det som i realiteten har hatt effekt og har fått bussene i trafikk igjen, er antagelig  at det verste vinterværet er over for i år.

Neste vinter kan det være på´n igjen.

Les også: 

Busskaoset i Oslo: Toppsjefen byttet ut

Bestill fra Document i dag:

Husk å støtte Document:

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.