Avtroppende administrerende direktør i Unibuss, Øystein Svendsen. Foto: Beate Oma Dahle / NTB

Vinterens busskaos i Oslo får følger. Nå går Øystein Svendsen av som sjef for Unibuss, selskapet som har frontet byens satsing på elbusser.

Denne vinteren har vært preget av et oppsiktsvekkende kaos i hovedstadens busstrafikk. Snøvær og kulde har vist at de nye, elektriske bussene rett og slett er dårlig egnet for norsk klima.

Resultatet har blitt en lang (svært lang!) rad av forsinkelser og kanselleringer av bussavganger, og byens befolkning har oppgitt registrert av de ikke lenger har noe fungerende kollektivsystem.

Det er naturlig at slikt får noen konsekvenser, og i første omgang går Øystein Svendsen av som administrerende direktør i Unibuss. Dette skriver selskapet i en pressemelding, og NTB melder om saken.

Det var Dagbladets Børsen som meldte om Svendsens avgang først.

Svendsen slutter etter eget ønske, skriver selskapet i pressemeldingen.

Atle Rønning konstitueres som administrerende direktør etter Svendsen.

– Styret er svært fornøyd med at Atle Rønning har takket ja til rollen som konstituert administrerende direktør i Unibuss. Atle har lang fartstid i bransjen og har levert solide resultater. Vi mener han er rett person til å overta ansvaret for Unibuss i en krevende tid med store ambisjoner for elektrifisering av bussparken, sier styreleder Birte Sjule i Unibuss.

En del vil si at man nå bør endre disse ambisjonene bort fra hele denne ideologisk motiverte elektrifiseringen, og heller være opptatt av å sikre byens befolkning et fungerende busstilbud.

Takker for innsatsen

Samtidig takker hun Svendsen for hans innsats gjennom en årrekke.

– Under Øysteins ledelse har Unibuss bidratt til å bedre luftkvaliteten og til å kutte klimagassutslipp i Oslo. Han har også vært en sterk pådriver i arbeidet med å rekruttere flere yrkessjåfører, sier Sjule.

Hun kommer ikke inn på hans rolle i å påføre byen den temmelig mislykkede overgangen til lite funksjonelle elbusser.

Blir værende i selskapet

Unibuss har vært i hardt vær etter kuldekaoset i vinter. Flere busser i Oslo ble innstilt, og 14. januar innrømmet selskapet at de nye elbussene fungerer dårligere enn forventet, noe mange oppfatter som en svært forsiktig beskrivelse av det hele.

Kommunikasjonssjef i Sporveien, Cato Asperud, sier til Avisa Oslo at Svendsen vil fortsette i Unibuss-konsernet – og ikke forlater Unibuss for godt.

– Det burde nok vært med i pressemeldingen. Hva rollen hans blir, er jeg usikker på, sier Asperud.

Hva med politikerne?

Hovedansvaret for den feilslåtte beslutningen om å skifte ut hovedstadens busspark med elbusser, ligger likevel ikke hos sjefen for Unibuss.

Dette er drevet frem av politikere med gjennomgående liten kompetanse og innsikt i hva slik helårs bussdrift i Oslo krever av materiellet.

Under vignetten «grønt skifte»  er fullt fungerende busser byttet ut, og i stedet er det kommet inn busser som ikke makter den jobben se skal gjøre.

Det hele har en prislapp på milliarder, penger man heller kunne brukt på å utvikle kollektivtrafikken til fordel for brukerne.

I spissen for skandalen står politikere som tidligere samferdselsbyråd Lan Berg (MDG), hennes arvtaker Sirin Stav fra samme parti, og ikke minst den øverste ansvarlige, byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

Alle disse er nå ute av byrådet, og er på plass i nye roller i samfunnet, der andre nå kan nyte godt av deres kompetanse.

Mange vil stusse over at en slik katastrofal feilinvestering i milliardklassen, med folkets penger, ikke får noen  konsekvenser for disse politisk ansvarlige.

Riktignok er disse politikerne kalt inn på teppet i det nye byrådet for å redegjøre for sitt slette politiske håndverk. Men noen reaksjonsformer har ikke vært på tale.

Det styrker ikke tilliten til det politiske systemet.

Les også:

Busskaoset i Oslo: Lan Berg, Raymond Johansen og Ruter kalles inn på teppet

Støtt Document:

Gode bøker fra Document! Bestill i dag:

Kjøp «Europas underlige død» her.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.