Kraftig snøvær i Oslo den 16. januar 2024. Foto: Rodrigo Freitas / NTB

Torsdag 11. januar opplyste Avinor at de skal kjøpe 13 elektriske busser fra kollektiv­transporten i Oslo som skal brukes på flyplasser over hele landet. Siden informasjonen ikke kom fra Oslo-politikkens PR-hær, utløste det spekulasjoner rundt Oslos enormt kostbare satsing på batteri­busser for å oppnå politikernes personlige «klimamål».  Nå løper alle for livet for å slippe unna kritiske spørsmål og ansvar, så hva foregår?

På grunn av god gammeldags norsk vinter har «verdens klima­hovedstad» opplevd et kollektiv­kaos noen sent vil glemme: På bare de 15 første dagene av året har omtrent 8000 av Ruters avganger blitt innstilt, eller rundt fire prosent av totalen. Årsaken er at helt normal januar­kulde har avslørt at batteri­bussene fra Kina ikke egner seg for drift i norsk vinter – og det er jo «litt kinkig» i iskalde og bilfrie Oppover­bakke-Oslo, hvor alle skal tvinges til å sykle eller ta bussen.

Et tåpelig politisk prestisje­prosjekt med blanko­sjekk 

Etter en prøveperiode fra 2018 med seks batteri­busser som ble erklært som en suksess på autopilot, sørget det rødgrønne byrådet for at Ruter kjøpe inn 70 busser etter innfallsmetoden. Hver buss kostet rundt 7 millioner kroner, mot rundt 4 milioner for en normal buss, og regningen kom på ca. 480 millioner kroner pluss ny lade­infra­struktur til 370 millioner, noe som tilsvarer en milliard i en by som lever på lån.

Her bør man huske på at Oslo hadde gode, velfungerende busser fra før. Kjøpet var ikke viktig for passasjerene. Det var utelukkende viktig for politikerne som presset det igjennom.

Det er altså 13 av disse 70 første bussene av typen VDL Citea Electric fra 2019, som Nettavisen oppdaget nedsnødd og ute av drift, som er solgt til Avinor med hurra for at de vil gjøre stor forskjell for Norges klimautslipp. Hva som vil skje med de resterende 57 bussene, er helt i PR-tåka. Alle vil snakke om klima, men ingen vil snakke om økonomi.

Det er heller ikke utenkelig at batteriene på disse bussene allerede lider av betydelig slitasje – hvis man skal spekulere. Busser kan være fullastet, Oslo er kupert, og bussdrift er intensivt, noe som innebærer ekstrem belastning på batteriet. Det vil i tilfelle bety at en bussflåte av batteri­busser må fornyes skremmende ofte.

Et politisk prestisje­prosjekt uten risiko­vurdering

Kommunen var åpen i en pressemelding om at elbussene var vesentlig dyrere enn vanlige busser, men hevdet at kostnadene trolig vil falle rundt flere fremtidige kjøp på grunn av billigere batterier med større rekkevidde. MDGs «wonder woman», den alltid glisende Lan Marie Nguyen Berg, feiret seieren med stor festivitas og presse­oppbud på Rådhus­plassen i Oslo, og uttalte i pressemeldingen:

– Elbusser er et skikkelig kinderegg for byen. Når vi får på plass 70 nye elbusser, vil det bidra til renere luft, mindre støy og ikke minst en enda mer behagelig reise, sier Lan Marie Berg, byråd for miljø og samferdsel i Oslo kommune, i presse­meldingen.

Problemet er at Lan Berg ikke kan noenting om bussdrift. Hun kan faktisk ingenting om samferdsel, men ble likevel gitt oppgaven som byråd for samferdsel av sin sjef, Raymond Johansen, med fripass til å presse igjennom grønne drømmer fra pikerommet med offentlige penger, så hun kunne vinne en klimapris eller to. Men det er flere som bør løpe og gjemme seg:

Direktør for bussdrift eller klima­politikk? 

Administrerende direktør i Unibuss, Øystein Svendsen, var udelt begeistret for satsingen på elbusser. Vi kan ikke finne et eneste tegn til bekymrings­meldinger, advarsler, konsekvens­utredninger eller risiko­vurderinger fra noen fagpersoner innen Oslos bussdrift – og dét minner om tjeneste­forsømmelse.

Man skulle tro at fagfolk ville advart mot problemene vi ser nå, for de var helt forutsigelige. Eller hva med i det minste å påpeke at det viktigste er at bussen kommer når den skal og er varm og god inni for passasjerer og sjåfør? Men nei. Svendsen avslørte helt andre prioriteringer til E24:

– Vi som jobber med kollektiv­transport, har et ansvar for å gjøre byen vår enda mer miljøvennlig, og med elbussene bidrar vi til bedre luftkvalitet og til å kutte klimagass­utslipp. I tillegg er Oslo Europas miljø­hovedstad i 2019, noe som gjør at vårt innkjøp av elbusser passer ekstra godt i år.

Problemene er ikke over, og nødløsninger blir satt inn 

Pr. i dag har Oslo 375 elbusser, med 76 nye i bestilling – og i løpet løpet av 2024 skal alle bussene i Oslo være elektriske. Målet er at i 2028 skal alle Ruters kjøretøy være utslippsfrie. Spørsmålet er om Høyre-byrådet som tok over for tre måneder siden, deler denne ambisjonen?

Oslo Høyre er minst like klima­hysterisk som de rødgrønne, men Unibuss selv innrømmer at det er Oslos nye elbusser som skaper problemer fordi de fungerer «dårligere enn forventet». Hvem som satte de forventningene, sies det ingenting om.

Det jobbes på høygir for å dekke over fadesen og skylde på hverandre, med full ordkrig mellom Ruters konsernledelse og tillitsvalgte i Unibuss. På mandag kom administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen i Ruter med en pressemelding hvor han sier:

– Vi har hatt et godt samarbeid med operatørene våre de siste dagene og sammen utarbeidet en plan for å gi et forutsigbart tilbud til befolkningen i Oslo og Akershus.

Ifølge PR-pjatt skal de 300 bussene kjøpt inn etter 2019 være «bedre» enn den første bolken som nå er parkert. Den forbedringen ser ut til å bestå i noe større batteri, muligens også av noe høyere kvalitet. Dessuten har de fått et mer universelt ladesystem, men alt dette har beviselig ikke hjulpet, siden problemene inntraff nettopp med disse bussene. De virker ikke.

Nødløsninger er den gamle bussflåten

Planen Ruter-direktøren refererer til, er egentlig ganske pinlig: Den består av å kutte rutetilbudet i kulda (når det å vente forgjeves på bussen er verst) samt «ta i bruk alle tilgjengelige busser, som gassbusser og dieselbusser», ifølge pressemeldingen.

Det åpner for spørsmålet: Hva skal de sette inn når alle busser er elektriske og gass- og dieselbussene er solgt? Eller skal Ruter ha en flåte av drivstoff­busser i reserve for kalde vinterdager? Ingen vet, og ingen vil fortelle. Men én ting er helt sikkert:

Klimahysterikere tror kanskje at iskalde vinterdager med snøfall i Oslo er over, men som vi ser: Naturen bryr seg ikke om politiske drømmer, visjoner og planer.

 

Kjøp «Dumhetens anatomi» av Olavus Norvegicus! Kjøp eboken her.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.