Busskrisen i Oslo kan nå nye høyder om ikke noe gjøres. Unibuss er på randen av konkurs, og nå krever opposisjonen svar fra samferdselsbyråden.

Kollektivtrafikken i Oslo har i vinter vært preget av store problemer, ikke minst for bussene. Det har vært en rekke oppslag i mediene om avganger som innstilles helt, om forsinkelser og kaos.

Mye av problemet har sin rot i at kommunen gikk til bestilling av «politisk korrekte» elbusser som har vist seg å være svært lite egnet for norske vinterforhold. Ordet fiasko er antagelig det som passer best.

Nå står busselskapet Unibuss på konkursens rad, et selskap som står sentralt i byens kollektivtrafikk.

Siden det borgerlige byrådet overtok makten i hovedstaden sist høst, har også denne saken havnet på deres bord. De får ansvaret for beslutninger gjennomført av deres rødgrønne forgjengere, med det ytterliggående MDG i spissen.

Mange vil derfor notere seg med en viss interesse at det er nettopp MDG som nå går i bresjen for å kreve at det nye byrådet gjør noe med situasjonen det i all hovedsak er MDG som har skapt:

– Det viktigste nå er å forhindre at kollektivsystemet bryter sammen, sier Sirin Stav (MDG), til NRK.

Skulle selskapet Unibuss gå konkurs, noe de selv har varslet at de er i nærheten av, vil en stor del av bussene i Oslo stå stille.

Stav har sammen med Arbeiderpartiet og SV stilt krav om at samferdselsbyråd Marit Vea (V) stiller til et ekstraordinært møte for å svare om situasjonen.

– Det kan bli et kollektivkaos Oslo aldri har sett maken til, sier Stav.

Hun reflekterer ikke omkring sin egen rolle i situasjonen.

MDG etterlyser svar fra Vea, og samferdselsbyråden planlegger å stille på møtet.

– Dette er et møte jeg også ønsker, for å gi bystyret oppdatert informasjon om situasjonen for kollektivtrafikken, sier Vea.

Også Vea og Venstre har vært pådrivere for den typen «grønt» tankegods og «grønn» politikk som ligger til grunn for at Oslo har endt opp med en busspark som for en stor del består av kjøretøy som ikke egner seg til bruk i byen.

Mange mener MDG og Venstre i praksis står for det samme, men på hver sin del av borgerlig/rødgrønn akse.

Foto: Beate Oma Dahle / NTB

Les også: 

Busskaoset i Oslo: Toppsjefen byttet ut

Bestill fra Document i dag:

Document er blitt 20 år – kjøp vårt nye tidsskrift!

Husk å støtte Document:

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.