Ingen ubetinget suksess: Elbuss i Oslo. Foto: Beate Oma Dahle / NTB

– Noen har gjort store feilvurderinger, tordner FrP-leder Sylvi Listhaug, som kommentar til kaoset som har preget kommunens busstransport i Oslo.

Mange har medier, også Document, har omtalt den kaotiske situasjonen for kommunens busser i Oslo.

De nye bussene man anskaffet som en del av det såkalte grønne skiftet, har vist seg å være mer eller mindre uegnet til norske vinterforhold. Elbussene har slitt med ladetrøbbel og for kort rekkevidde i kulda.

Resultatet har blitt forsinkelser, kansellerte avganger og store problemer for tusener av reisende.

Det er uvanlig at rikspolitikere spesifikt kommenterer lokale samferdselssaker i kommunene, men i denne saken kommer nå FrP-leder Sylvi Listhaug på banen med knallhard kritikk av den politikken som har vært ført, og som fortsatt føres.

VG skriver om saken.

– Det er en skandale at vi har havnet i en situasjon hvor ensidig satsing på elbusser har ført til kaos og lange køer. Noen har gjort store feilvurderinger i så ensidig satsing på busser som blir slått ut av kulde, sier hun etter busskaoset den siste tiden, sier Listhaug til VG.

Spesielt denne mandagen var en svart dag for kollektivtrafikken i Oslo, da ble hundrevis av avganger innstilt, på bussruter over hele byen.

– Det er sprengkulde som gjør at vi mangler nok busser til å kjøre alle avgangene. Rekkevidden går ned, og det tar lengre tid å lade bussene, sa kommunikasjonssjef Cathrine Myhren-Haugen i Ruter til VG.

Problemene fortsatte tirsdag, som Document har skrevet om, se artikkel under.

– Vi bor i et vinterland.

– Første bud er at busser i Norge skal gå, også når det er kaldt. Vi bor i et vinterland, det må både vi og Ruter ta inn over oss. Hvis busser ikke går i kulde, er det et problem å bruke dem i Norge. Vi kan ikke ta i bruk materiell som ikke kan brukes, sier Listhaug.

Hun peker konkret på beslutningen om å gå over til elbusser:

– De kan ikke bare fortsette å kjøpe inn elbusser når vi ser hva vi har vært gjennom nå. Folk trenger å komme seg frem. De må vurdere hybridbusser, hydrogenbusser, ja sågar diselbusser brukes i disse dager fordi de elbussene feiler.

De siste årene har det vært en storstilt utskiftning av busser i Oslo, i 2023 ble over 300 nye el-busser satt i trafikk.

Krever endring

Listhaug mener regjeringen må på banen og sikre at landets kollektivselskaper har busser tilpasset norsk klima.

– Regjeringen må trekke tilbake forskriften de har gjort gjeldende fra nyttår, som pålegger at man innen noen bussklasser bare skal anskaffe nullutslippsbusser. De må se på de problemene elbussene sliter med, og rett og slett innse at det ikke går an.

Hun legger til:

– Symbolpolitikken går på helsa løs. Vi gjør anskaffelser og fører en politikk som gir oss beredskapsutfordringer.

Ap i Oslo kaller det borgerlige byrådet inn på teppet

Tirsdag kom også Arbeiderpartiet i Oslo med et utspill i denne saken.

Ifølge NTB krever partiet svar fra det nye, borgerlige byrådet om problemene med de elektriske bussene som svikter i kulda i hovedstaden.

Mange vil mene at Ap her i stedet burde rette sin kritikk mot sitt eget parti, som faktisk satt i det byrådet som var ansvarlig for å innføre disse bussene.

Overgangen til helelektrisk busstilbud i Oslo ble satt i gang under det forrige, Ap-ledede byrådet. Da hadde MDG samferdselsbyråden. Det var imidlertid bred politisk enighet i Oslo om at alle Ruters busser skal være elektriske.

Les også: 

Oslo: Elbussene går tom for strøm – må sette inn dieselbusser igjen

 

Støtt Document:

Gode bøker fra Document! Bestill i dag:

Kjøp «Europas underlige død» her.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.