Arbeiderpartiet i Oslo krever svar fra det borgerlige byrådet om problemene med de elektriske bussene som svikter i kulda i hovedstaden.

Dette melder NTB.

Tirsdag formiddag var mer enn 200 bussavganger i Oslo og Akershus innstilt. På ettermiddagen er ytterligere 100 avganger innstilt.

Mandag ble 1000 bussavganger innstilt, og det ble innført fullstendig driftsstans for alle busser sør i Oslo. Nå krever Arbeiderpartiet i Oslo svar fra Høyre-byrådet om hvordan dette kan skje, melder NRK.

Transportpolitisk talsperson i Oslo Arbeiderparti, Abdullah Alsabeehg, kaller inn samferdselsbyråd Marit Vea (V) til Samferdsels- og miljøutvalget neste uke.

Ifølge Ruter er problemet at de fleste bussene i Oslo er elektriske, og elbusser blir raskt tomme for strøm i kulda. Lading tar også mye lengre tid.

– Dette er noe byrådet bør ta på alvor. Det handler om troverdigheten til hele vårt kollektivsystem, og vi kommer til å ta opp dette med byråden, sier Alsabeehg.

Ruter er eid av Oslo kommune og Akershus fylkeskommune. All busstrafikk i de to fylkene er satt ut på anbud, skriver NRK.

Men har ikke også Arbeiderpartiet bidratt sterkt til at Oslo har erstattet en rekke dieseldrevne busser med elbusser, som viser seg (ikke overraskende) å slite i kaldt vær? NRK påpeker nettopp dette.

– Dere satt i byråd inntil for tre måneder siden, og det var under ditt byråd kontraktene ble inngått. Gjorde dere nok?

– Det er nå situasjonen har oppstått, svarer Abdullah Alsabeehg.

– Det er bra at vi bruker ny teknologi som er miljøvennlig. Men det hjelper ikke å ha elbuss hvis man ikke har lademuligheter. Dette er det selskapenes ansvar å sikre, sier Alsabeehg til Dagbladet.

Ifølge Alsabeehg forteller bussjåfører om at de opplever å starte arbeidsdagen med busser som kun er 13 prosent ladet.

Kommunikasjonssjef i Ruter Cathrine Myhren-Haugen sier at hun håper på bedre vær i dag. Passasjerene håper vel kanskje mest på bedre busser.

Kjøp «Hvordan myndighetene bløffet oss» av Robert Malone her!»

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.