De siste ukene har bydd på store utfordringer for Oslos elektriske busser. Vinter og kulde gjør at rekkevidden reduseres kraftig, noe som har gått hardt utover kollektivtilbudet.

– Det er kulden som gjør at rekkevidden på elbussene ikke er like god som ellers. Bussene går raskere tomme for strøm. Nå registrerer vi hva som skjer dag for dag, og så får vi finne ut hvordan man kan gjøre dette bedre fremover.

Det uttalte kommunikasjonssjef i Ruter, Cathrine Myhren-Haugen, for en drøy måned siden.

Men fremdeles er en rekke bussavganger innstilt, og nå må Ruter krype til korset og sette inn de gode gamle dieselbussene i stedet, skriver Broom.no.

Fra og med i år skulle alle Ruters busser være elektriske, men på grunn av kulde og dermed kraftig redusert rekkevidde på de nye elbussene, så må altså dieselbussene, kamuflert som «beredskapsbusser», settes inn i trafikk igjen.

Ruter kan fortelle at de elektriske bussene fra Solaris kun har en rekkevidde på rundt 140 kilometer i kulden, noe som bare er halvparten av hva de er beregnet til å klare.

 

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.