Miljødirektoratet mener det er mulig med 100 prosent elektrisk nysalg av turbusser innen 2030.

Dette fordi Norge har et mål om å bli et netto nullutslipp samfunn innen 2050, og regjeringens klimautvalg for 2050 slår fast at det betyr null utslipp fra veitrafikken.

rapporten «Klimatiltak i Norge mot 2030» fra 2023 foreslår Miljødirektoratet en rekke klimatiltak, skriver Nettavisen.

100 prosent elektrisk nysalg av busser i det private markedet er mulig, skriver de i rapporten:

«Vi antar at det er mulig å øke ambisjonsnivået i dette tiltaket til 100 prosent i 2030 og eventuelt inkludere biogass på samme måte som for bybusser.»

I Oslo innstilles elektriske busser når det blir for kaldt.

– Det er kulden som gjør at rekkevidden på elbussene ikke er like god som ellers. Bussene går raskere tomme for strøm, sa kollektivselskapet Ruter nylig til Nordre Aker Budstikke.

I fjor vinter fortalte Nettavisen om brøytebilsjåfører som måtte lade i fire-fem timer for hver halvannen time de kunne bruke en elektrisk brøytebil.

Ifølge Tom Kristian Lien, daglig leder i Th. Liens turistbusser AS, et familieeid busselskap som har drevet i 80 år, er det helt utenkelig at de private busselskapene skal gå over til elektrisk innen 2030.

Elbusser takler ikke kulden – tas ut av trafikk

Det handler både om kvalitet og pris, forteller han.

– En tysk Setra-buss, som de vi har, koster omtrent fem millioner kroner hver. En elbuss koster 7,5 millioner. De er fra Kina, og har ikke samme kvalitet og kjørelengde, og vi er skeptiske til hvordan det er med service og vedlikehold på dem, sier Lien.

Lien nevner bybussene som sliter i blant annet Oslo.

– Vi ser at disse bussene bare stopper opp på vinteren. Og de bybussene får du ikke brukt kjettinger på engang, sier han.

Lien forteller at de nylig ble leid inn av Vy til å kjøre buss for tog fra Gol til Bergen, da togene ble stående. Det ville ikke vært mulig med elbusser.

– Hadde vi sittet her med fem elbusser, som kanskje ikke var fulladet fra sist tur, ville det vært umulig og tatt et sånt oppdrag. Da hadde det stått 450 mennesker der oppe, avslutter han.

Enovas markedssjef for landtransport, Marie Tranaas Skjærvik, mener også at teknologi og pris må være på plass før disse bussene kommer i større grad, og legger til at Enova er der for å støtte dem som går foran og tester de nye løsningene.

– Vi er i en tidlig fase, så vi forstår at det ikke vil være egnet for enhver aktør eller enhver rute. Enkelte har gått foran og har gjort seg gode erfaringer, men det er en merkostnad, så det er et stykke fram i tid før det er lønnsomt for mange, sier hun.

 

Kjøp «Dumhetens anatomi» av Olavus Norvegicus! Kjøp eboken her.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.