Snø brøyting av sentrumsgatene i Oslo tidligere i år. Foto: Erik Flaaris Johansen / NTB

Meteorologisk institutt har på nytt sendt ut gult farevarsel for snø på Østlandet. Nå håper de trafikantene har tatt lærdom av kaoset for kort tid siden.

Etter noen dager uten nedbør, og stort sett med kaldt, fint vintervær, meldes det igjen til dels kraftig snøvær på Østlandet.

Det forrige store snøværet, for nokså kort tid siden, skapte mye problemer og kaos i trafikken.

En del andre steder i landet er folk mer vant til å takle denne typen vær- og veiforhold, og problemene har vært vesentlig mindre.

Spørsmålet er hvordan det blir på Østlandet og spesielt i Oslo denne gangen.

– Jeg håper flere har lært. Man bør ha en sjanse til å klare det denne gangen, sier vakthavende meteorolog Håkon Mjeldstad ved Meteorologisk institutt til NTB søndag ettermiddag.

Mandag skal det igjen begynne å snø på Østlandet, og i den forbindelse har det blitt sendt ut et gult farevarsel. Farevarselet gjelder til tirsdag formiddag.

NTB-Stian Drake melder om saken.

Usikkert hvor det vil snø mest

Mjeldstad forteller at det er ventet mellom 10 og 20 centimeter med snø det kommende døgnet. Det er erfaringsmessig en mengde som kan skape store problemer på veiene.

– Hvor mye snø som kommer på de forskjellige stedene, er det litt for tidlig å si noe om.

Meteorologen kommer samtidig med en oppfordring til alle trafikanter i mandagstrafikken:

– Beregn god tid, og kjør etter forholdene. Så lenge det snør, så vil det alltid være noen hendelser, sier han.

Skapte kaos

Snøværet som lavet ned over Østlandet i midten av januar, fikk en rekke konsekvenser.

I Oslo var det flere hundre innstillinger i kollektivtrafikken, og Ruter fikk over 5000 refusjonskrav. Skoler og Oslo lufthavn måtte stenges, og hjemmetjeneste som ikke kom fram, var bare noen av konsekvensene den gang.

Også statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) kommenterte kaoset. Han sa at snøkaoset på Østlandet minnet ham om en vinter han vil ha mer av, men samtidig at vi må ta været på alvor.

– Det må tas på alvor av de kommunale myndighetene. Sikkerheten er det viktigste. Så der må vi fordele ansvaret for dem som er tett på, sa statsministeren.

En øyeåpner

Ikke minst fikk publikum en påminner om hvor uklokt det har vært av hovedstadens politikere å skifte ut hele bussparken med elbusser, da disse bussene har vist seg mer eller mindre totalt uegnede på norsk vinterføre.

Her har spesielt det rødgrønne byrådet, med MDG som pådriver, et stort ansvar.

Navn mange vil huske i denne forbindelse, er samferdselsbyrådene Lan Berg og Sirin Stav, begge fra MDG, og byrådsleder Raymond Johansen (Ap) som har hatt et overordnet ansvar for samferdselssektoren.

Deres mangel på innsikt og kompetanse på de områder de har hatt politisk ansvar for, har vært oppsiktsvekkende.

Mange håper nå dette har vært en lærepenge for politikere også andre steder i landet, og at det kan legge en demper på iveren etter å innføre dysfunksjonelle, såkalte grønne løsninger i alle sammenhenger.

De tankevekkende erfaringene med elbusser kan trolig videreføres til andre felter preget av “grønn tankegang”, som elfly, elektriske lastebiler og anleggsmaskiner, for å nevne noe.

En del vil håpe at også velgerne har lært noe av dette.

Les også: 

Busskaoset i Oslo: Toppsjefen byttet ut

Støtt Document:

Gode bøker fra Document! Bestill i dag:

Kjøp «Europas underlige død» her.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.