Nok en kunstner skal tolke Munch i hans eget museum. Men den sørafrikanske kunstneren Marlene Dumas er ikke en maler på Munchs nivå, så hennes visuelle parafraser over oppgitt tematikk ender som regel i amatørmessige strøk og koloristisk vilkårlighet.
Det var litt av en overraskelse å lese at den engelske kunstneren Tracey Emin har vunnet konkurransen om en utsmykning til det nye Munchmuseet i Bjørvika. Jeg har nettopp sett Marlene Dumas utstilling nå i Munchmuseet, der hennes bilder er satt opp mot Munchs egne arbeider i den nokså utpinte strategien med å koble Munch […]
I en gravhaug i Halden har arkeologer ved hjelp av georadar funnet spor av et vikingskip. Dette kan være et av de største skipene som er funnet fra denne tiden.
Røkke-tårnet på Fornebu, kalt «Det store blå», seiler nå rundt i medienes digitale hav som et drømmeskip med himmelstrebende ambisjoner. Aldri har det vært bygget et så høyt tårn-hus i Norge, en skyskraper på 200 meter og 60 etasjer, som får arkitekturen i Bjørvika til å bli smålåten.
Ellen Karin Mæhlums utstilling i Galleri Kunstverket har fått tittelen «Soft Ice». Med tanke på at hennes motiver er hentet fra Grønland og Svalbard, er kanskje tittelen noe uheldig.
Avkolonisering er en snodig konstruksjon, for ikke å si dekonstruksjon, av maktforhold i akademia. Det virker som om aksjonistene befinner seg på feil klode, eller har havnet i feil hode. Hvilken institusjon er mindre preget av kolonimakt enn universitetene?
Kunsten er blitt den store skjøge som forfører alle og forfalsker alt. Og kunstnerne lever fett på forfallet.
Edvard Munch (1863-1944), litografi fra 1912, motivet: 27,5 x 22 cm, privateie. Hos Grev Wedels Plass Auksjoner falt tilslaget ved NOK 34 000,- den 29 november 2005. Munch tilføyet den følgende bemerkning med blyant nede til høyre: Dette er Sinding slig han ikke vil se ud. Christian Sinding (1856-1841) er i våre dager først og […]
Det som er så spesielt med Sohlbergs maleri «Vinternatt i Rondane», er at bildet sammenfatter to uttrykksdimensjoner, en konkret sanseerfaring og et symbolsk meningsinnhold. I den katolske teologien kaller man slike objekter for «realsymbol».
Anne-Karin Furunes er et relativt ukjent navn i norsk kunstliv. I Galleri K mønstrer hun en rekke raster-lignende portretter av ukjente personer. Utgangspunktet er gamle arkiv- fotografier i sort/hvitt av kvinner.