Det er mye god malerglede i Dag Thoresens bilder, nå i Galleri Haaken, men også en motivisk vaghet som alltid har vært tilstede. Jeg har hatt sans for hans heftige malestil og pastose penselstrøk, som han siden tidlig 80-tall har dyrket med friskhet og pågangsmot, skjønt ikke alltid med konsekvens.
Kunsten å blande viner har lange aner, hva enten man lar de forskjellige druer gjære sammen, eller blander de ferdig-gjærede viner før endelig tapping. I de fleste europeiske vin-produserende land er det, etter fransk Appellation d’origine contrôlée-mønster, ganske strenge regler for hva man kan markedsføre viner som, etter distrikt, druetype og ikke minst volum pr. […]
Pieter Brueghel den yngre (1564-1638), hans verksted, eller en ukjent kopist. Olje på tre, 82 x 123 cm, Kunstmuséet i Budapest, datert til 1617. Dette bildet er kjent i flere versjoner, og det er usikkert hvor vidt noen av dem er malt av Brueghel personlig. En variant finnes i Santa Maria Maddalena i Castelnuovo Magra […]
Jeg var nylig og så en utstilling av tekstilkunstnere Elisabeth Haarr i Kunstnerforbundet. Her var det ikke mye forståelig tekstilkunst, eller kunst overhodet, men på veien ut så jeg at Klassekampen lå utlagt i resepsjonen.
Lambda skulle bli et moderne Soria Moria, ikke i gull, men i lysende glass. Den bygningen vi ser i dag er vel egentlig det motsatte, en grå og traurig koloss, et stykke antiestetikk som snarere forpester omgivelsene.
Jon Lindestad Bakkens fjellmalerier i Galleri A vitner om en stor kunstnerisk begavelse. Han får frem naturens overveldende annethet, en natur som er seg selv nok, uberørt, fascinerende og storslagen.
Noen ganger får også våre museer celebert besøk utenfra, som Munchmuseet, som nå kan vise en samling utsøkte malerier fra Tretjakov-galleriet i Moskva. Dette er et enestående utvekslingsprosjekt, med 110 verker fra nevnte galleri, supplert med 40 arbeider fra norske kunstnere fra samme periode. De utstilte verkene er skapt mellom 1880 og 1910, en rik kunstnerisk periode for både Russland og Norge.
Christian Tony Norum er en av den yngre garde kunstnere som på en gåtefull måte har klart å manøvrere seg opp i et sjikt av salgbare og oppskrytte malere.
Den kunstneriske famlingen jeg registrerte i Håvard Homstvedts forrige utstilling, har nå tatt en mer tydelig retning, henimot det man i den postmoderne tenkningen kalte «det vesentlig overfladiske».
At kunsten kan gi sterke opplevelser, har lenge vært kjent og kommer til uttrykk ved Stendhal-syndromet. Kunst kan dempe helseplager. Burde helsemyndighetene fatte interesse for kulturen? Kanskje den vakre kunsten. Heslig kunst, som nesten all samtidskunst, risikerer å bryte ned. Psyken overbelastes med negativ utstråling som forstyrrer sinnets emosjonelle likevekt.